Ei skolebussrute i Orkdal har ifølge foreldrene ofte problemer når det er glatt føre: Dette er bussen som kjører elever i området nedenfor Høgkjølen, via Meåsen, Vasslia, Buan og Fossjåren.

Hovedproblemet skal være at sjåførene ikke er så godt vant med å kjøre på norske vinterveier. De kan heller ikke å legge på kjettinger.

I tillegg er de utenlandske og snakker lite norsk og begrenset engelsk, noe som reduserer kommunikasjonen mellom sjåfør og skoleelever hvis det skjer noe.

Onsdag morgen skjedde det igjen. Bussen skled av Meåsveien mellom Svorkbygda og Hoston, på vei til Grøtte skole på Fannrem.

LES HELE SAKEN HER

Rasmus Skålholt er lokalpolitiker og fylkespolitiker for Senterpartiet. Han har selv barn som er med bussen på denne ruta.

– Forrige uke sto bussen på blankisen i innkjørsla til oss, snuplass Skålholt. Den hadde da snudd på «gal» side av veien, og sto med fronten fire meter fra enn bratt skrent og kom seg hverken frem eller tilbake. Vi kjører barna konsekvent til skolen når det er glatt. Dette er svært bekymringsfullt! Det er åpenbart at sjåførene på denne ruta har svært lav kompetanse på vinterveier, sier han til ST etter at han har lest saken om bussen som havnet i grøfta.

Skålholt sier at han i tillegg vil bringe problemet inn for vår representantene i komité for kollektivtrafikk Sør Trøndelag fylkeskommune.

– Er dette noe som kan være problematisk i flere kommuner i fylket? Dårlige sjåfører på glatta? spør han.

– Jeg sitter i møte i Fylkestinget nå (onsdag formiddag). Jeg vil ta opp dette umiddelbart, lover han.

Skoleskyssen er det fylkeskommunen gjennom AtB og Boreal som har ansvaret for. Det er Boreal som stiller med busser og sjåfører.

Eirik Rambech-Knoff, daglig leder Boreal Transport Midt-Norge AS, sier det er vanskelige kjøreforhold tidvis på strekningen på grunn av vær og noe dårlig strøing. Han bekrefter at det kjører både utenlandske og norske sjåfører i området.

– Sjåførene prioriterer sikkerhet først, noe som i enkelte tilfeller har medført forsinkelser og at noen foreldre har måttet kjøre barna selv. Det er mulig at enkelte sjåfører har vært for forsiktige, men sikkerheten er svært viktig med tanke på våre passasjerer, sier han.

Når det gjelder språklige ferdigheter, snakker alle sjåførene ifølge Rambech-Knoff norsk.

– Nivået kan selvfølgelig være forskjellig, og dette kan i noen situasjoner gi språklige misforståelser, sier han.

Og til kritikken av manglende kjettingbruk og pålegging av kjetting: – Alle våre sjåfører har opplæring. Men under enkelte forhold, kan det være ekstra krevende å legge på kjetting. Vi har kontinuerlig fokus på kjettingbruk og opplæring av kjettingpålegging.

Rasmus Skålholt, Sp-politiker, lover å ta opp bussproblematikken i de rette fora. Arkivbilde