I 2014 tapte Bomvegselskapet E39 2 534 333 kroner på såkalt «Tap på krav». I praksis betyr det biler som ikke betaler og penger som de ikke klarer å inndrive i ettertid. I hovedsak dreier dette seg om utenlandske kjøretøy.

Men i fjor var dette tallet halvert; 1 215 633 kroner.

Det er et selskap i England som driver inn disse pengene for Bomvegselskapet.

– Innkrevinga har blitt mer effektiv. Det koster litt å gjøre denne jobben. Men vi må gjøre det, ikke minst på grunn av rettferdighet overfor de som betaler, sier Arne Grønset, styreleder og daglig leder i Bomvegselskapet E39.

Fra 1. januar 2015 ble det innført obligatorisk bombrikke på store, utenlandske kjøretøy. Det vil bety at færre av dem gir blaffen i å betale.

Det er viktig for næringslivet i Norge slik at utenlandske kjøretøy ikke får konkurransefortrinn i Norge (billigere transport).

Bomstasjonene skal ned innen første kvartal 2017.