Statistisk sentralbyrå produserer hvert år en oversikt over hvilke motorsykler som til enhver tid finnes i norske kommuner, fordelt etter merke.

Landsoversikten viser at samtlige merker på topp 20 har hatt en reell fremgang i løpet av 2013.

Lokal MC-økning

I de åtte ST-kommuner var det ved årsskiftet registrert 1503 tunge motorsykler, altså 125 kubikk eller mer. Også ATV er registrert i samme kategori. Antallet motorsykler er 55 flere enn ett år tidligere. Det betyr at det i løpet av bare ett år har kommet til 3,8 prosent flere tunge motorsykler her i distriktet.

I hele Norge fins det nå 139 338 tunge MC, en vekst på 4 258 eller 3,2 prosent fra 2012.

Honda på topp

I ST-kommunene er Honda selve «Folke-motorsykkelen». Det fins 270 Honda-sykler registrert i distriktet, en markedsandel på 18 prosent. Men bare så vidt. For hakk i hæl følger Harley Davidson med 267 eksemplarer, og en andel på 17,8 prosent. Deretter er det et stykke ned til Yamaha med 182 sykler og en markedsandel på tolv prosent.

Harley Davidson er det merket som vokser mest lokalt, med en økning på over åtte prosent, med BMW like bak. Man skal ikke se bort fra at Harley Davidson kan ha passert Honda på den lokale MC-toppen ved neste korsvei.

Det er BMW sammen med Harley Davidson som er de store markedsvinnerne på landsbasis i 2013. BMW økte sin andel med hele 7,1 prosent, mens Harley Davidson økte med 5,9 prosent. Harley Davidson har på sin side størst reell vekst i Norge, med en økning på 1064 sykler.

Én av fem er Honda

På toppen av Norges Topp 20 finner vi også Honda. Av alle tunge MC-er i Norge er drøyt 20 prosent – altså hver femte MC – av dette merket, og totalt fins det 28 105 Honda-sykler i Norge.

Yamaha ligger på andreplass med 14,7 prosent av syklene, men Harley Davidson tar kraftig innpå, med en andel på 13,6 prosent av alle tunge motorsykler. I løpet av fjoråret ble Suzuki passert av Harley Davidson, og henvist til fjerdeplass med en markedsandel på 13,4 prosent.

Følelser – og fornuft

– Det er gledelig at motorsykkelinteressen generelt er kraftig oppadgående, sier redaktør i magasinet Bike Norge, Stig-Roar Martinsen, som tror neste års statistikk vil gi et enda bedre bilde av hvordan utviklingen er.

– Valg av motorsykkel gjøres nok ut fra mange ulike faktorer. Stil, image, bruksområde og lidenskap sammen med gode testresultater teller med. Heldigvis er de fleste nye motorsykler i dag en god kombinasjon av fornuft og følelser, sier han.