dette skoleåret innførte regjeringa ei fraværsgrense for elever i den videregående skolen på 10 prosent. Det betyr at hvis en elev har mer enn 10 prosent udokumentert fravær i et fag, så gis det ikke karakter i faget. Elevene må få dokumentert fravær for å få det unntatt fra prosentregelen. I praksis betyr dette at elevene må få sykemelding fra lege om de skulle bli syke, om det så bare er snakk om en dag. Rektors anledning til å bruke skjønn, er med de nye reglene så å si borte.

Rent umiddelbart kan det virke som at de nye fraværsreglene er en voldsom suksess. I Sør-Trøndelag er fraværet i den videregående skolen blitt redusert med 44 prosent etter at regelen. En ringerunde til de videregående skolene i STs nedslagsfelt, Orkdal vidaregåande skole, Hemne videregående skole og Meldal videregående skole, viser at også de har opplevd en betydelig nedgang i fraværet. De to førstnevnte skolene ligger omtrent på gjennomsnittet for fylket, mens yrkesskolen i Meldal har noe mindre fraværsreduksjon.

Arbeiderpartiet går i sitt programforslag foran høstens stortingsvalg inn for å fjerne fraværsregelen. Dette får gruppelder for Høyre på fylkestinget i Sør-Trøndelag, Henrik Kierulf, til å rette spørsmål til fylkesordfører Tore O. Sandvik (Ap) om han støtter forslaget om å fjerne regelen, med henvisning til effekten regelen har hatt for fraværet. Spørsmålet som Kierulf reiser er relevant, og svaret kan ved første øyekast virke åpenbart. For hvordan går det an å tenke seg å skrote ei ordning som kan vise til så stor positiv effekt?

Nei, det skal mye til å skrote ei slik ordning. Allikevel er det for tidlig å konkludere med at ordninga bør bestå som i dag, fordi man ennå ikke vet så mye om hvordan den slår ut i forhold til hvor mange som velger å droppe ut av skolen. Det er nemlig lett å tenke seg at elever som av ulike, og gjerne delvis uforskylte årsaker, passerer den rigide fraværsgrensa på 10 prosent, velger å droppe ut. Tidligere kunne elever med mye fravær «hankes inn» av lærer og rektor. I dag er det 10 prosent og «på hodet ut». Med dagens regelverk har lærerne mistet muligheten til å bruke skjønn, og kan dermed ikke hjelpe eleven. Det er en kjennsgjerning at mange unge mennesker sliter med ulike psykiske problemer, og det er ikke alltid like lett å gå til legen for å få sykemelding om alt skulle gå i «svart» en dag. Derfor er det grunn til å evaluere ordninga etter dette skoleåret, med mål om å bevare oppsidene den har medført, men samtidig fange opp de negative konsekvensene.