- Jeg liker egentlig ikke når bilen virker mer intelligent enn meg.

Hun sier det med et lite smil, den kvinnelige testføreren fra kommunen som har fostret flere markante spillere til norsk fotball de senere årene. Bemerkningen har en klar hentydning til det utall av elektroniske funksjoner bilen er utstyrt med, og som gjør føreren nesten overflødig i enkelte situasjoner.

- Nei, gi meg et ratt og en gasspedal. Det holder lenge for meg, fortsetter hun, mens hun hardnakket avviser påstanden om at hun nok må betegnes som en uvøren og risikosøkende sjåfør, og viser til å ha kjørt så godt som skadefritt i en liten kvinnealder.

Sikkerhet i høysetet

Noen risiko med å kjøre den nye Volvo V90 Cross Country bør man nemlig ikke føle. Den oser formelig av trygghet og sikkerhet lang vei, både på grunn av det lange frontpartiet, men ikke minst når man setter seg inn i hva bilprodusenten har foretatt seg for å oppgradere allerede velutviklede sikkerhetssystemer.

Oppdager dyr

Den mest spennende nyvinningen, etter vår oppfatning, er den såkalte «Large Animal Detection», som skal gjenkjenne dyr på størrelse med hjort, rein og elg på vei ut i veibanen og bremse bilen om ikke sjåføren reagerer. Absolutt noe å tenke på for bilførere i vårt distrikt. Bare på vår lille testrute gjennom deler av Snillfjord rakk vi i skumringen å telle et tyvetalls hjortedyr på snødekte åkre langs veien.

Komfort

Den forholdsvis romslige kupeen gir god plass til voksne både foran og bak. Førersetene oppleves kanskje i hardeste laget, men inneholder til gjengjeld alt som behøves av justeringsmuligheter. Interiørdesignet er stilrent og etterlater et inntrykk av kvalitet. Vårt trofaste vennepar som har førsterett på testing av baksetekomfort var forhindret fra å delta denne gangen, men det skal bare et blikk til for å se at her er det relativt behagelig for dem som må tilbringe noen timer der. I denne romslig familiestasjonsvognen er det selvsagt heller ikke noe å utsette på lastekapasiteten, selv om den er mindre enn en del bilmodeller i samme segmentet.

Styrer selv

Vår testutgave, en D4 automatutgave med 190 hestekrefter og firehjulsdrift, får plusspoeng for framkommelighet på dårlige vinterveier, og svært gode kjøreegenskaper uansett veiforhold. Vi testet funksjonen med aktiv automatisk assistanse styring, der bilen selv staker ut kursen basert på digital avlesing av gul- og hvitstripene i veibanen. Det var selvsagt uvant, men fasinerende, ikke å holde i rattet i 80 kilometer i timen og merke at bilen styrer seg selv. Etter 30 sekunder ba den høflig på Volvo-vis om at fører igjen overtok styringen.

Ekstraservice

Det lave lydnivået i kupeen imponerer, og med favorittmusikken på telefonen avspilt på Bowers & Wilkins-anlegget forløp kjøreturen problemfritt og behagelig. Overraskelsen var stor da det viste seg å være massasjefunksjoner i både fører- og passasjersetet.

- Dette kan jeg like, kvitrer det muntert fra passasjersetet.

Tiltalende utseende

Pro-utgaven, som vi testet, har en veiledende pris på 679 900 kroner og med en brukbar utstyrspakke i tillegg havner man omtrent på 750 000. Ikke akkurat billig kanskje, men det er ingen tvil om at man får en svært god, og ikke minst sikker bil for pengene.

Skulle vi trekke for noe må det være at berøringsskjermen for betjening av en del viktige funksjoner krever litt for stor oppmerksomhet, i hvert fall for en middelaldrende herre som er avhengig av briller for å lese liten tekst.

Det er imidlertid ingen tvil om at bilens ytre nok vil falle i smak hos mange og vil gjøre seg godt i oppkjørselen, for dem som måtte være opptatt av sånt.