For snart 15 år siden forlot cruiseskipet med det mektige navnet verftet på Kvithyll i Rissa. Fortsatt kan rikfolk nyte sine champagneglass og utsikten fra sine private dekk verden rundt. Til en svært høy pris.

Det var stor medieoppmerksomhet da The World ble ferdigstilt ved Fosen Mekaniske Verksteder i 2002. Det er ikke blant de største cruiseskipene i verden, men som leilighetsskip definitivt blant de ypperste når det kommer til høy standard og fasiliteter. Skipet skulle nemlig ikke inn i ordinær cruisefart der «hvermannsen» kunne kjøpe seg billett til tilbudspris på sitt lokale reisebyrå. Nei da, her kunne pengesterke kjøpe seg sine spesialtilpassede leiligheter, og kun risikere å omgå andre velsituerte på luksusferden jorda rundt.

Norsk preg

Den dyreste leiligheten hadde visstnok en prislapp på et tresifret millionbeløp. Dette etter at kjøperen ikke var fornøyd med arealet og like godt forlangte å få revet veggene til to nabosuiter som ble inkludert i kjøpet. Areal og antall millioner var med ett tredoblet, sannsynligvis uten at det hadde gjort eieren betydelig lykkeligere eller bankkontoen nevneverdig slankere.

Den norske linken til The World har alltid vært der, og er der fortsatt. Allerede før selve byggeprosessen startet var nordmenn sentrale aktører. Det velrenommerte arkitektfirmaet Petter Yran & Bjørn Storbraaten designet nemlig skipet. Dette Oslo-baserte teamet klarte å kombinere nautiske elementer med rene, moderne linjer. De la også vekt på å gi skipet et preg av å være en privat yacht med 12 dekk, samtidig som man bevarte en intimitet med havet det skulle seile på.

Lokale oppdrag

Byggeprosessen var også en gylden tid for lokalt næringsliv, selv om det fikk en ulykkelig utgang for enkelte. Ole Lium møbelverksted i Meldal leverte møbler, mens den største lokale underleverandøren, Elpro Selva, hadde kontrakt på arbeid for 212 millioner kroner. Dette inkluderte også bygging av en golfbane på 230 kvadratmeter på øverste dekk. Tre heltidsansatte golftrenere skulle sørge for at de aller rikeste blant annet skulle få trene på utslag av golfballer som oppløste seg når de havnet i verdenshavene. En riktig så miljøvennlig gest.

Bitter krangel

For hjørnesteinsbedriften i Agdenes endte imidlertid oppdraget med en opprivende krangel med verftet. Fosen Mekaniske Verksteder, som hadde vært en solid og trofast oppdragsgiver og samarbeidspartner i en årrekke, nektet å utbetale de siste 25 millionene av kontraktssummen til leverandøren på andre siden av fjorden. De mente elektrofirmaet var skyld i at ferdigstillelsen av skipet ble forsinket. Den åpne krangelen ble en gjenganger i media, og var medvirkende til at Elpro den 9. juli 2002 endte i skifteretten med en gjeld på over 100 millioner kroner.

Lukket samfunn

Det er selvsagt strengt hemmelig hvem som kjøpte leilighetene, og hvem som til enhver tid er gjester ombord. The World, som fortsatt eies av rederiet ResidenSea Ltd., seiler under Bahamas-flagg og bringer fortsatt 142 familier fra 19 ulike nasjoner verden rundt. Sammen med et mannskap på 280 personer fra 40 land lever de tilnærmet i et lukket samfunn. 2. mai 2002 gikk jomfruturen fra Lisboa i Portugal til Venezia, der skipet ble døpt 17. mai. Først i juni 2006 ble den siste leiligheten solgt. Prislappen for de rimeligste leiligheten lå da på 1,6 millioner dollar, eller bortimot 140 millioner norske kroner målt i dagens kurs.

2017 startet med at beboerne, med inviterte gjester, tilbrakte vintermånedene ved kysten av New Zealand, før de tok fatt på en ekspedisjon til kysten av de paradisiske Vanuatu- og Salomonøyene. I løpet av våren går ferden videre til Øst-Asia, Hawaii og det vestlige USA. Sommermånedene tilbringes utenfor Canada og Alaska, før kursen settes mot Mexico og Mellom-Amerika. Året avsluttes med en heidundrende nyttårsfeiring i Miami.

Sunn økonomi

Den flytende luksustilværelsen er ikke for folk flest. The World fungerer som et hjem for de få med usedvanlig god råd. Beboerne kjenner skipets reiseplan i detalj, den har de nemlig selv vært med å bestemme sammen med skipets kapteiner. Derfor kan de mønstre på hvor som helst og når som helst, og tilbringe uker eller måneder ombord i sitt flytende hjem. I tillegg til selve kjøpet må hver enkelt andelseier dekke løpende utgifter til vedlikehold, drivstoff og havneavgifter. Rederiet gjør derfor grundig research når leiligheter videreselges, og det ligger i kortene at man må ha utpreget sunn økonomi for å få lov til å eie en av de 165 leilighetene.

Rikholdig meny

Hva gjør man så ombord? Foruten å nyte den til enhver tid skiftende utsikten fra egen balkong, er det et rikt utvalg av aktiviteter ombord. Personlige trenere leder deg gjennom yoga, pilates, svømming, skipets fullt utstyrte treningsavdeling, økter på spinningsykler og slag på tennisbanen. Alt dette innimellom måltidene, som selvsagt beskrives som et kulinarisk eventyr. Det tilbys foredrag, kulturinnslag og lokale eksperter som formidler kunnskap om land skipet besøker. For dem som bare ønsker velvære er det et rikt utvalg av tilbud innen skjønnhetspleie og velvære ombord.

Selv om skipet forlot Fosen og Norge i 2002, har det vært på mange besøk langs norskekysten, og i 2018 vil de igjen legge turen langs vår langstrakte kyst. Denne ekspedisjonen inkluderer også et besøk på Svalbard. Linken til Norge er fortsatt høyst til stede. Begge kapteinene på verdens største boligskip er nemlig nordmenn, henholdsvis Dag H. Sævik og Johan Dyrnes.