Snillfjord

Det sier Anders Snildal, som mandag var til stede da delstrekningen gjennom Snilldalen på Lakseveien ble offisielt åpnet.

Snildal har hatt den berømte Fv 714 som nærmeste nabo rett forbi sin egen eiendom så lenge han kan huske. Da klokka passerte 14.00 mandag ble et tidspunkt for minnebøkene.

— Kjempegreier, sier Snildal, og skuer over elvedalen over til gården på motsatt side.

— Hvordan blir overgangen?

— Det har vært tildelt plagsomt mye trafikk. Med en årsdøgntrafikk på 1800 sier det seg selv at det har vært en belastning, sier naboen til en av Norges mest berømte – og beryktede – lakseveier.

Om sommeren kan det være direkte livsfarlig.

— Å krysse veien med traktoren har vært med livet som innsats. Slik har det alltid vært.

— Hvordan blir hverdagen nå?

— Nå kan vi sitte ute og grille. Det kunne vi selvsagt før også, men nå kan vi snakke sammen i tillegg. Det blir en revolusjon. Derfor er dagen i dag bare positiv, sier Anders Snildal.

Grevling i taket

Statens vegvesen hadde invitert lokalbefolkningen på veifest, med pølser, kake og kaffe like nord for Snilldalstunnelen denne dagen.

Hele Aa oppvekstsenter, med elever fra 1. til 10. klasse i spissen, sørget for sang og glede, og de hadde selvsagt tenkt tanken: En sang i anledning et veiprosjekt med to tunnelen, må selvsagt bli klassikeren Grevling i taket.

Erik Fenes og Erik Krogstad, begge femteklassinger, var bare to av dem som koste seg i flott vær på åpningsdagen.

To snorklippere

Ferdigstillelse av dette delprosjektet innebærer at Fase I av hele utbygginga er ferdig.

— Vi åpner ca. én måned før fristen, og vi kom i mål med en kostnadsbesparelse på ca. 90 millioner kroner sammenlignet med budsjettet på 509 millioner, sier Karin Bjørkhaug, leder for infrastruktur i Sør-Trøndelag fylkeskommune.

Hun fikk også æren av å klippe snora og foreta den offisielle åpninga. Men siden 2 av 3,4 kilometer ny vei er trefelts, var det to snorklippere. Også Oddveig Kipperberg, samferdselsleder i fylket, fikk utdelt ei saks. Dette ble utført sammen med elever fra skolen.

Samtidig med reformen?

Den bokstavelige veien videre nå, har følgende framdrift:

Stortinget ventes å behandle bompengesøknaden for Fase 2 før sommerferien.

Et positivt resultat her vil bety anleggsstart i høst (selv om prosjektet Vei forbi Krokstadøra – nå en del av Fase 2 – er kommet godt i gang med forberedende arbeid).

Det betyr at hele Lakseveien-prosjektet kan stå ferdig i 2020 – eller kanskje enda før?

— Med den framdrifta vi har hatt på dette delprosjektet, utelukker jeg ikke at den kan være ferdig i løpet av 2019, sier Bjørkhaug, og øyner en mulig samtidighetsmarkering for ny kommunereform 1. januar 2020.

Ordfører med trekkspill

Ellers var det ordfører John Lernes som stjal showet – i ord, men mest i toner.

Selvsagt hadde hobbytrekkspilleren med seg trekkspillet, og han lot visa «Jernbaneslusk» runge ut over veilandskapet, til stor begeistring for alle.

— Ellers vil jeg gratulere alle med dagen, sa ordføreren.

Delstrekningen som åpnet mandag er 3,4 kilometer lang. Den korter ned strekningen med 2 kilometer. Nyveien består av to tunneler; Snilldalstunnelen (490 meter) og Fossantunnelen (744). Snilldalselvbrua (64 meter) kopler nyveien sammen med eksisterende Fv 714.

Stenger?

Det blir trolig kommunal vei fra dette krysset så langt det er bebyggelse i Snilldalen. Derfra og til det sørlige endepunktet for nyveien er uavklart. John Lernes antyder at den kan bli stengt siden fylkeskommunen ikke lenger ønsker å ha ansvaret for den.

— Dersom dette skal være en nødvei i tilfelle vi får en uønsket hendelse i en av tunnelene, må fylkeskommunen ta det ansvaret. Det ønsker de ikke. Dermed blir den trolig stengt og eventuelt kan benyttes som skogsbilvei, sier Lernes.

— Vi er også spente på dette. Hva skjer med det vi nå må kalle gammelveien, spør Anders Snildal.

Men på mandag skulle han hjem og sette seg på verandaen. I fred og ro.

john.myrhaug@avisa-st.no

907 72 300