Innstillinga går ut på at Skulmoveien overtas av kommunen, slik at beboerne som bor langs den korte, private strekningen av veien skal slippe ansvaret når veien får økt trafikk.

Klinglien stenges for oppgradering i fem måneder fra august, og det er sannsynlig at lokalkjente kommer til å velge Skulmoveien som omkjøringsmulighet. Det har fått beboerne til å reagere med frykt for økt trafikk på den private veistubben.

Spesiell situasjon

Da hovedutvalg for landbruk og tekniske tjenester behandlet saken, ble det et enstemmig ja til kommunal overtakelse. Politikerne var enige om at situasjonen er spesiell, siden det vil bli økt trafikk på veien.

Skulmoveien er kommunal på orkdalssida av kommunegrensa, mens det i Meldal er en bit på 390 meter som er privat mellom Skjøtskift og kommunegrensa. Det ble også argumentert med at man vil få en sammenhengende kommunevei på hele trekningen i den nye Orkland kommune, dersom Meldal nå overtar sin bit.

Det var lykkelige innbyggere på strekningen etter vedtaket i hovedutvalget.

- Det er en kjempenyhet at vi blir fritatt fra ansvaret med veien og vedlikeholdet. Samtidig blir veien opprustet, noe som absolutt gir en positiv bieffekt av Klinglien-stenginga, sa Johnny Smenes, som sto i bresjen for et brev til kommunen med anmodning om kommunal overtakelse.

Johnny og Lillian Smenes er blant de få innbyggerne som må ta ansvar for den private veien. De ga tommel opp til hovedutvalget, og håper at kommunestyret følger opp.

Grusing på dugnad

Det er fem husstander langs den private veibiten. Tidligere var det et veilag for hele strekningen over Skulmoen, både orkdalinger og meldalinger. Men Orkdal kommune overtok veien på sin side av grensa for mange år siden, og etter det har beboerne selv passet på den private delen av veien i Meldal.

Smenes har vært med på flere dugnader for å gruse opp veien, hvor han har bidratt både økonomisk og med det fysiske arbeidet. Med tanke på at veien er mye brukt blant annet til tømmertransport og annen trafikk fra ordalssida, har ikke dette vært noen ønskesituasjon.

Den sannsynlige trafikkøkninga i tilknytning til Klinglien-stenginga, ga innbyggerne en mulighet til å løfte saken fram på nytt. De har tidligere fått avslag på henvendelser om kommunal overtakelse.

- Det er bra å få dette fram nå mens vi ennå er egen kommune. Det er ikke sikkert Orkland vil bry seg om 390 meter med privat vei. Veien har ikke kapasitet til å ta imot alle bilene som vil følge med omkjøringa. Jeg ser med gru på å få så mye trafikk over her, sa Smenes da ST var på besøk.

Oppgraderinger

I sakspapirene til kommunestyret skisseres det ett alternativ til kommunal overtakelse: At kommunen bidrar med midler til privat vedlikehold av veien i perioden før og etter Klinglien-stenging.

Det anslås at en oppgradering av veien vil koste 150 000 kroner, for å få den opp på samme nivå som på orkdalssida. En usikkerhet er tilstanden til brua over Raubekken. Eventuell skilting vil også medføre kostnader, og rådmannen vil komme tilbake med en sak om finansiering av tiltaket.

Siri Eithun i kommunen har sagt til ST at de 150 000 kronene kun er et estimat.

- Det er basert på en meterpris som tilsvarer den de har brukt på orkdalssida. Det er snakk om nytt bærelag og topplag, men det må regnes nærmere på det.

ingrid.hultgreen@avisa-st.no

958 39 535