Rassikring av FV 14 handler om å sikre veien slik at vi ikke lengre må frakte skolebarn med båt og at næringslivet skal slippe å tape store penger når veien er stengt og fisken ikke når markedet.

Høyre omtaler prosjektet som et gigantprosjekt og en barriere for andre prosjekt. Jeg håper Høyre vil være tydelige i fylkestinget på hva de mener om prosjektet og om de støtter det.

Videre vil Høyre ha Kallurdalstunnelen på topp når det gjelder rassikring av mindre prosjekt. To lister gir ikke mere penger – begrensede midler krever prioritering. Det virker som Høyre veger seg for det og vil helst ha både små og store prosjekt realisert med en gang. Det ville vært flott, men da må man i det minste kjenne konsekvensen av en slik tilnærming på forhånd. Det gjør vi ikke. Derfor har vi bedt rådmannen gi oss denne kunnskapen. På det grunnlaget kunne vi gjort en prioritering, og hvem vet? Kanskje kunne vi stått sammen om den og dermed styrket saken? Nå skapes inntrykk av uenighet som ikke er annet enn at posisjonen venter med å konkludere til saken ligger på borde, opposisjonen konkluderer i forkant.

Når saken foreligger vil prosjektet Kallurdalen blir vurdert basert på Statens Vegvesen sin beskrivelse av rassikringsbehov og vurderingene i saken som blir lagt fram. Selv om vi har sikret Valslagtunnelen, FV 723 og FV 14 er det fortsatt prosjekt som i flg. Statens vegvesen har høyrere faregrad enn FV 710, Kallurdalen.

Statens Vegvesen sin beskrivelse av rassikringsbehov gir en objektiv vurdering av rasfarlige strekninger ut fra gitte kriterier. Det er et viktig verktøy, men det betyr ikke at alle hensyn er ivaretatt. Om det f.eks går skoleskyss langs strekningen eller sårbarhet for næringsliv er ikke en del av kriteriene. Fylket må ta den helhetlige vurderingen og prioritere ut fra det.

Sør-Trøndelag har virkelig jobbet offensivt med rassikring. Rassikring finansieres med statlige midler, men Sør-Trøndelag har ikke ventet på staten men forskuttert penger for å sikre trygg vei. Valslag-tunnelen ble åpnet i januar 2014. Paulen og Ryssdalsvatnet på FV 723 lyses snart ut på anbud og vil være ferdig sikret i 2019.

KrF på fylkestinget tok et initiativ gjennom spørsmål til fylkesordføreren om mulig medlemskap i Nasjonal rassikringsgruppe. Fylkesordfører Tore O. Sandvik svarte positivt og Sør-Trøndelag bidrar dermed i arbeidet om å sikre mer midler og oppmerksomhet til rassikring på riks- og fylkesvei.

Posisjonen vil har et faglig grunnlag på plass før vi prioriterer videre. For KrF er det viktig å jobbe for sikker vei, både gjennom økt bevilgning til formålet og ved at vi bruker riktig framgangsmåte. Jeg er glad for at KrF på Stortinget har sørget for økt bevilgning til rassikring de siste årene.

Karin B. Bjørkhaug (KrF)

Leder i komité for infrastruktur

Sør-Trøndelag fylkeskommune