Fire generasjoner av bilmerket Mazda MX-5 Miata var på sommertur i Trøndelag sist helg, og på fredag var over 50 kjøretøy fra hele landet var samlet på grilling hos Syrstadeng bil på Storås.

- Den er artig å kjøre, og ikke så dyr, sier lederen for årets turkomité, Vebjørn Halvorsen, som forklaring på at denne biltypen er blitt så populær.

Det var Trøndelags-avdelingen av klubben som sto som arrangør av årets sommertur, som samlet deltakelse fra Andøya i nord til Stavanger i vest og Fredrikstad i sør. Været viste seg for anledningen fra en god side og de tilreisende var full av lovord om Trøndelag som destinasjon.

Pit-stop på Storås

- Vi møttes på Oppdal før vi kjørte til Storås via Nerskogen og Hoston, før vi stakk innom Syrstadeng bil som spanderte grillmat på hele gjengen, forteller Halvorsen.

Turen gikk videre til Frøya, der det var muligheter for banekjøring og rebusløp for deltakerne. Norsk MX-5 Miata-klubb ble etablert i 1999, og har noen hundre medlemmer på landsbasis som har funnet felles interesse i Mazda MX-5, verdens mest solgte roadster. Klubben sprer informasjon om bilen, og kommer med tips og råd om å skru på bilen selv. Medlemmene består av alt fra bane-entusiaster til folk som liker å beholde bilen original og polere på hver skrue.

Leketøy for noen

- Mazda har akkurat lansert en nye utgave, slik at det nå er fire generasjoner av modellen, som kom med sin første utgave i 1990. Den har vist seg å være svært populær, også blant ungdommen, sier Halvorsen, som opplyser at trøndelagsavdelingen av klubben består av mellom 30 og 40 medlemmer.

For noen er bilen et sommerleketøy, mens den for andre ofte er familiens bil nummer to. Mange leter etter et engelsk merke når de skal skaffe seg kabriolet, men erfarer at det er mye dyrt og dårlig i den kategorien.

Rimelig og morsom

- Ofte faller valget dermed på Mazda MX5, som man kan skaffe ny til mellom 350 000 til 400 000 kroner. Da får de en sjarmerende bil som elsker svinger, sier Halvorsen.

De fleste bilene blir levert med tøytopp, mens noen, blant annet de nyeste, blir levert med metalltopp. Tøykalesjen er vanntett, og det skal regne ekstremt for at det skal lekke gjennom. Når bilen kjører i over 60 kilometer i timen vil vannet uansett prelle av.

Halvorsen, som selv bor i Trondheim, forteller for øvrig at Syrstadeng bil i Meldal ofte foretrekkes av Mazda-entusiaster i trønderhovedstaden, og opplyser at klubben gjerne tar imot flere medlemmer.