Problemet er at innleggene som en regel er en salig blanding av selvfølgeligheter og det reneste tull og tøys. Det er beklagelig, når vi skal forsøke å argumentere seriøst.

For flertallet i Fylkestinget har vedlikeholdet av Fylkesvegene våre har vært sentral på dagsorden i mange år.

Vi har ansvaret for alle sektorene som fylkeskommunen favner over. Likevel har vi brukt alle tilgjengelige midler til nettopp dette formålet.

Regjeringen har bevilget flere midler til fylkesvegen. I fjor fikk vi 12 mill. Det beløpet rakk ikke engang til å dekke prisstigningen. Så – takk for det.

Som Aarbergbotten godt vet, så har Nasjonal Transportplan ikke gitt oss en krone mere, så langt. Det blir spennende å se hva som kommer.

Siden Høyre trenger voksenopplæring:

I Sør trøndelag har vi fire metodet som styrker situasjonen på Fylkesvegene våre:

1) Bygge nytt er naturligvis den optimale løsningen. Vi har mange prosjekte på gang. Gjennom f.eks. ny Lund bru og nye Stigamælan og gjennom Fosenvegene og Laksevegen endrer vegbildet seg positivt i fylket vårt.

2) Fornyingsprogrammet for Fylkesvegene våre er initiert og prioritert av flertallskonstellasjonen. For dette året er det bevilget 112 mill. til formålet. 47,5 mill. av dette er tilleggsbevilgninger. Vi bruker det vi kan avse.

3) Asfaltprogrammet. Høyres hjertebarn. Men lite fremtidsrettet. Hvis bæreevnen i vegen er for dårlig, så hjelper det lite å asfaltere.

4) Vanlig vedlikehold.

De to siste punktene budsjetteres som vedlikehold, og er det Høyre liker best. De to første punktene er investering, og er tiltak som hjelper på lang sikt.

Så kan alle selv vurdere hva som gir det optimale resultatet.

Gjennom konkrete vedtak og tiltak er det den sittende posisjonen i Sør Trøndelag som på forsvarlig vis, med penger som faktisk finnes, og bevilgninger som ikke berører andre sektorer, sørger for at noe skjer på vegene i Fylket vårt.

Opposisjonen under budsjettbehandlingen fremmet et forslag om 100 millioner mer til samferdsel. Et tøysete forslag, der Høyre nærmest tømte alle fond og avsetninger i Sør Trøndelag Fylkeskommune for å balansere budsjettet.

Året før ville de fjerne nesten hele budsjettet for regional utvikling. Året før der ville de tømme administrasjonen i AtB. Året før der ville de si opp halve sentraladministrasjon i Fylkeskommunen. Det finnes referater fra budsjettmøtene.

Arbeiderpartiets gruppeleder Kirsti Leirtrø har siden Desember i fjor fremmet tre ansvarlige forslag til styrking av Fylkesvegene våre. I budsjettet ble posten styrket med 11.7 mill.

I revidert (27.5+18) 45.5 mill. Og i tilknytning til Årsrapporten ble overskuddet blant annet brukt til å styrke samferdselssektoren med 60 mill. Til sammen godt og vel 117 millioner. Styrking med penger som finnes, og en bruk som ikke går ut over andre.

I de to siste sakene hadde Høyre ingen egne forslag, bortsett fra at et forslag om å stryke samferdselsfondet, og styrke asfaltprogrammet med 20 mill. Uten tanke for hva vi gjør når raset kommer, når metallrøret klapper sammen under vegen og når ferjelemmen faller ned.

Høyre skal vel bare ta pengene fra den videregående skolen? Andre fond ville ikke ha eksistert om Høyre hadde fått bestemme.

Aarbergsbotten har tullet med Samferdselsfondet i flere år. Men stemt for å bruke pengene når det har vært nødvendig.

Høyres ordfører i Roan var svært tilfreds når vi hadde penger til å ta fatt på rassikring der i vår. Når det er tomt, må fondet styrkes. Så finnes de neste gang raset går. Det er å ta ansvar for fremtiden.

På dette området gjør Leder for Infrastrukturkomiteen, Karin Bjørkhaug, en svært utmerket innsats. Hun fortjener ikke å bli mobbet for det.

Jeg pleier vanligvis ikke å delta i avisdebattene, men et sted går grensen.

Fylkeskommunen har i disse dager foreslått konkret bruk av mange millioner til fornyingsprogrammet.

Fullfinansiering av Fv 531 Galåvegen, Omfattende forsterkningsarbeid FV. 30 (Støren-Singsaas, Kotsøy, Rognes) Omfattende tiltak på Fv. 705 og 714, samt Fv. 700 og 65.

Dette var bare et kort utsnitt av tiltak som realiseres ut over høsten.

Hvis Avisa Sør-Trøndelag ønsker å vite noe om hva Arbeiderpartiet og samarbeidspartiene gjør og skal gjøre for fylkesvegene våre, så kan dere bare ringe.

Arnfinn Brechan

Fraksjonsleder for posisjonen i komite for infrastruktur i Sør-Trøndelag Fylkeskommune