Det sier Per Anders Baardset, som kjører brøytebil på E39 fra Stormyra for Opsal og Fjelnset.

Episodene han sikter til handler for det meste om utålmodige trafikanter.

— Statens vegvesens regelverk sier at maks hastighet på en brøytebil på oppdrag, er 40 km/t. Da går det ofte for sakte for mange. Jeg opplever å bli forbikjørt av både privatbiler og trailere, og jeg vet at folk ringer til vegmeldingssentralen og klager på dårlig brøyting av bilister som nettopp har kjørt forbi brøytebilen. Det sier litt, sier Baardset.

Ferja – en stressfaktor

Han opplever at annen trafikk ikke tar spesielt mye hensyn til brøytebilen på den til dels svært smale veien.

— Derfor er det en krevende jobb som må utføres til alle døgnet tider. Det er også svært stor trafikk, den har økt de siste åra. Da er det ikke noe særlig heldig at bilistene tar sjanser og har det travelt, sier han.

En ekstra stressfaktor på denne strekningen, er ferja fra Halsa til Kanestraum. Dette forholdet kan invitere til økt fart for å nå ferja, og derigjennom økt risiko for hendelser.

Bra med fokus

— Hender det at du er redd?

— Nei, det blir feil å si. Jeg trives med jobben, men som sagt kan den være nokså krevende når det er sånne snøforhold at du nesten ikke ser noe som helst.

— Hva synes du om aksjonen for å utbedre veien?

— Det er veldig bra at noen fokuserer på å få politikerne til å se behovet for at noe må gjøres.

john.myrhaug@avisa-st.no

907 72 300