Kommuneøkonomi og andre lovpålagte oppgaver er årsaken til at kommunen har sett seg nødt til å redusere tilbudet ved Teglhuset og omplassere to ansatte.

Men kommunalsjef for familie og velferd i Orkdal kommune, Ellen Wahlmann, og fagleder og psykologspesialist Siv Åse Syrstad med ansvar for kvalitet og fag, sier de forstår at brukerne ved Teglhuset reagerer med sinne og sorg.

Blir erstattet

- Det er naturlig å reagere med sinne og sorg da det er vondt å miste noen man har vært knyttet til, sier Syrstad som også beklager at to ansatte ved Teglhuset må skifte jobb.

Tidligere har det vært ei gruppe bestående av syv personer har jobbet med tilbudet ved Teglhuset. Denne gruppa blir nå redusert til fire som skal drive med rehabilitering både ved Teglhuset og Bankstua. To ansatte blir omplassert, mens en person har sluttet i jobben.

- Alle disse er kjent ved Teglhuset fra før og kjenner brukerne. Disse skal også ha andre oppgaver knyttet til rehabilitering for mennesker med psykiske plager og rusproblemer, noe som krever en spesifikk kompetanse. Krav om kompetanse ligger bak valget om å tilby to ansatte andre oppgaver, sier Siv Åse Syrstad.

I samråd med tillitsvalgte

Ifølge Ellen Wahlmann er endringene gjort av økonomiske hensyn da det ikke er økonomi til å ha like mange ansatte framover.

- Når ledelsen skulle vurdere hvem som kom til å få tilbud om andre stillinger, ble det tatt en gjennomgang sammen med tillitsvalgte om hvilken kompetanse vi må ha, for å tilby tjenestene vi skal levere etter lovverket. Det ble presisert at de to ansatte ikke mister jobben sin, men får andre oppgaver i kommunen, sier Wahlmann

- Betyr det at disse to ansatte ikke har kompetansen som er nødvendig ved Teglhuset?

- Jo de har absolutt kompetanse, men stillingene våre innebærer også andre oppgaver. Dette er oppgaver som stiller krav til også andre typer kompetanse, sier Syrstad.

Lovpålagt

Når avdeling for helse og velferd har vært nødt til å gjøre endringer, er det for å fordele ressursene ut fra lovpålagte oppgaver.

- Det er en økonomisk kabal i kommunen som gjør at vi må gjøre endringer, sier Syrstad og viser til lovpålagt oppgaver kommunen har, men også oppgaver kommunen har lyst til å opprettholde. I den siste kategorien er Teglhuset, som Syrstad understreker at de har hatt både god nytte og god effekt av.

Barn og unge

I tillegg til økonomiske utfordringer er det kommet statlige føringer som sier at kommunen må dreie tjenestetilbudene mot de med rusproblemer, samt barn og unge. I tillegg er det økende behov for behandling for moderate psykiske plager da langt flere tar kontakt i dag enn for noen år siden.

- Det er viktig at vi setter inn ressurser til å jobbe med de yngste, for å forebygge unødige lidelser, frafall fra skolen og arbeidsliv, samt forhindre utvikling av kroniske psykiske plager, sier Wahlmann og viser til at Orkdal er over landsgjennomsnittet når det gjelder unge uføre.

Flere oppgaver

En annen utfordring er at spesialisthelsetjenesten gjennom flere år har redusert tilbudene sine, både poliklinisk og når det gjelder antall sengeplasser. Det betyr at flere oppgaver må ivaretas av kommunen.

- I 2016 hadde vi 420 nye personer som tok kontakt med oss mot 330 tidligere. Det betyr at vi nå har nesten 900 mennesker som har rett på en oppfølging hos oss mot tidligere 700, sier Wahlmann og viser til at kommunen plikter å tilby tjenester som er faglig forsvarlige, der alle har like stor rett på tilrettelagte tjenester.

- Når vi må omprioritere, må vi også skjære ned på eksisterende tilbud, sier Syrstad som beklager at dette rammer tilbudet ved Teglhuset.

Et omfattende tilbud

På den andre siden understreker Wahlmann at tilbudet ved Teglhuset har vært for 35 brukere tre timer om dagen fire dager i uka, og fem dager i uka en uke i måneden. Mange har i tillegg hatt andre tilbud i tjenesten.

- Tilbudet ved Teglhuset har vært et svært godt tilbud, og vi har også fått gode tilbakemeldinger fra brukerne våre. Men vi må redusere på dette, slik at flere barn og unge og deres familier kan få tjenester, sier Syrstad som har stor forståelse for at de som får et redusert tilbud, blir fortvilte.

- Også vi synes det er vondt at vi mister to veldig gode medarbeidere som har vært med og bygd opp et godt tilbud. Dette er gode kolleger, og også vi er tydelige preget av at vi er i en omprioriteringsfase, sier Syrstad.

Sorg tar tid

Syrstad håper at brukerne ved Teglhuset over tid har fått bygd opp ressurser i seg sjøl som de kan møte hverdagen med.

Brukerne har også fått tilbud om en ny kontaktperson som de får samtaler med.

- Men alle så vet vi at sorg tar tid. Alle trenger vi folk som bryr seg om oss. Mitt råd er å holde på de daglige rutinene og aktivt bidra til oppbygginga av Teglhuset slik at de får et eierforhold til tilbudet også i framtida, sier Syrstad.

Ifølge kommunalsjef for familie og velferd, Ellen Wahlmann, måtte avdelinga gjøre endringer i tilbudet for å ivareta lovpålagte oppgaver. Foto: Arkiv