Rindal

Rindal Sparebank er frifunnet i Nordmøre tingrett for anklager om mangelfull rådgivning i forbindelse med aksjekjøp. Saksøker er kunde av banken, og det var i 2006 og 2007 han kjøpte fondsaksjer gjennom banken.

Kursen på det ene fondet var oppe i en verdi på 13,52 kroner, men falt i løpet av en åtteårsperiode til under 50 øre, og ble senere oppløst. Saksøker kjøpte aksjer for 250 000 kroner, og fikk i perioden utbetalt ca. 195 000 kroner i utbytte.

I det andre fondet utviklet kursen seg fra 9,87 kroner til vel ei krone da det ble oppløst etter ca. ti år. Også her investerte saksøker 250 000 kroner, og fikk vel 20 000 kroner utbetalt i utbytte.

Krevde inntil 400 000

Saksøker brakte i fjor vinter saken inn for Finansklagenemnda fordi han mente det forelå mangler ved bankens rådgivning. Nemnda konkluderte med at kravet var foreldet, og tok ikke stilling til om det var mangler ved bankens rådgivning. Saksøker krevde imidlertid saken forelagt for nemnda, men nemndas leder avviste saken da klagen åpenbart ikke kunne føre fram.

I vår reiste saksøker sak mot Rindal Sparebank, med påstand om at han ikke hadde mottatt tilstrekkelig informasjon, spesielt knyttet til den risikoen det var å investere i aksjene. Han mente bankens handlemåte klart avviker fra det akseptable.

Han fremmet et krav for samlet tap på inntil 400 000 kroner.

— Fikk tilstrekkelig informasjon

Banken på sin side har anført at rettspraksis tilsier at investor har risiko for egne investeringer, med mindre det foreligger kvalifiserte mangler ved bankens rådgivning. Rådgivningen skal tilpasses investors kunnskap og erfaring.

Banken hevder saksøker fikk tilstrekkelig informasjon om produktene og risikoen for tap.

Påstanden fra banken var frifinnelse og at den tilkjennes saksomkostninger.

Var ikke uaktsom

Retten slår fast at Rindal Sparebank er erstatningsrettslig ansvarlig for skade som ansatte ved uaktsomhet påfører kunder. Likevel er det strenge krav som må oppfylles for at det kan anses som erstatningsbetingende uaktsomt. Det må altså kvalifiserte mangler til for at en slik bestemmelse skal komme til anvendelse.

«Dersom en banks ansatte uaktsom har unnlatt å gi en kunde informasjon han burde ha fått, eller gitt et misvisende inntrykk av et investeringsprodukt og det foreligger årsakssammenheng mellom bankens mangelfulle eller misvisende informasjon og tapet, kan det foreligge erstatningsansvar», går det fram av dommen.

«Sparte» ca. 100 000

Det sentrale spørsmålet i saken er altså om Rindal Sparebank ga saksøker nødvendig informasjon om de produktene han investerte i. Konklusjonen er at det har banken gjort. Retten finner ikke bevis for at banken ga saksøker mangelfull eller misvisende informasjon. Rindal Sparebank er derfor frifunnet og har vunnet saken.

Saksøker må også betale Rindal Sparebank til sammen nærmere 135 000 kroner i saksomkostninger. Beløpet er nedjustert, da retten fant det opprinnelige kravet på vel 230 000 for høyt.

john.myrhaug@avisa-st.no

907 72 300