Det er en velkjent sak at Meldal, som mange andre plasser i distriktet, sliter med dårlig kollektivtilbud. Asle Bjørgen, leder i Bergmannsforum, uttalte i ST tirsdag at han fryktet at det vil bli umulig å bo i Meldal i fremtiden.

På Bergmannsforum tirsdag kveld møtte Erlend Solem, fylkesdirektør for samferdsel, for å redegjøre for fremtidens kollektivsystem i Trøndelag. Det jobbes nå med å utforme anbudene som skal være gjeldende fra 2021.

Etter møtet var Solem hakket mer optimistisk enn han var da han uttalte seg til ST.

- Etter min mening er det håp. Jeg har tro på bestillingstransport. Det er under utprøving i Rennebu, og det fungerer veldig godt, sier han etter Solems orientering.

Gjorde tabbe

Da hadde fylkesdirektøren skissert hvordan fremtidens kollektivtilbud kan løses. Han var også tydelig på at fylkeskommunen hadde bommet kraftig da det forrige anbudet ble lagt ut, ved at man skiller på rutebuss og skolebuss.

- Vi har blødd dyrt, og publikum har blødd dyrt for den bommerten vi gjorde. Vi skilte mellom rutetilbud og skoleskysstilbud i to anbud, uten å skjønne distriktet nok, og uten å skjønne at dette handler om de samme rutene og de samme sjåførene. Det er helt forferdelig at busser, som vi allerede har betalt for, kjører rett forbi folk som har behov for å sitte på. Vi kommer oss ikke ut av det, men vi kan ikke bomme to ganger på rad, sier Solem.

Han skisserer en mulig løsning i distriktet med færre ruter inn til et knutepunkt, som for eksempel på Orkanger, men med mulighet til å bestille transport.

- Vi kan ikke ha alt i låste ruter, det må være mer fleksibelt enn som så. Da blir det mer basert på bestilling. Vi må passe på å fylle opp de ledige setene.

Slik skisserer Solem fremtidens kollektivtransport i Trøndelag, med knutepunkt i byene, og bestillingstransport fra distriktene.

Bestillingstransport

Dette har fylkeskommunen Nord-Trøndelag lyktes med, ifølge Bjørgen. Han sier at publikum opplever at de har et veldig godt transporttilbud.

- Det er to former å gjøre dette på. Enten ved at du bestiller transport som kjører deg fra hjemmet til et knutepunkt, eller motsatt. Eller at en rutebuss ikke går før den har fått en bestilling fra én eller flere passasjerer.

Solem tror det kan være billigere å frakte folk i taxi fra Meldal til togstasjonen på Berkåk når det trengs, enn å ha store busser gående i faste ruter daglig.

For å få til dette er det noen forutsetninger som må på plass. Blant annet mener fylkesdirektøren at det er alfa omega at absolutt alle har tilgang til internett for å få systemet til å fungere. Deretter må det utvikles en app som et markedssted for aller transporttilbud.

Pilotprosjekt

Utprøving av bestillingstransport er allerede i gang i Oppdal og Rennebu. Solem åpner for at dette prosjektet kan utvides til å gjelde også i Meldal i 2018.

- Det er ikke gitt at vi bare skal ha ett forsøksområdet. Vi blir utfordret litt fra departementsnivå til å vise hvordan vi knytter dette mot helsetransport, så det er et veldig godt forslag å knytte dette opp mot sykehuset i Orkdal, sier han.

Også ordfører Are Hilstad kommer til å følge opp dette fra politisk hold.

- Vi kommer til å spille inn at det er et godt argument for et pilotområde å se bestillingstransport opp mot sykehus og helsetransport.

Asle Bjørgen var veldig optimistisk for det fremtidige kollektivtilbudet i Meldal. Foto: Truls Lereggen