Vi kan ikke si om Heggem misforstår, eller om han bevisst søker å villede leserne, men innlegget hans i Avisa Sør-Trøndelag nylig krever oppklaringer.

Saken gjelder at regjeringen i statsbudsjettet for 2018 har foreslått at kommunene fra 2019 ikke lenger skal kunne ilegge skatt på maskinene i industrianlegg. I løpet av fem år fra 2019 skal kommunene trappe ned og avvikle maskinskatt på eksisterende industrianlegg. Dette er et politisk kompromiss etter en omfattende høring i 2015. Stedbundne anlegg som vann- og vindkraftanlegg, ilandføringsanlegg for petroleum og havbruksanlegg skal fortsatt ha maskinskatt, mens industrianlegg som like gjerne kan legges et annet sted i Norge, eller i utlandet, skal fritas. Totalbeløpet blir 800 millioner fordelt over fem statsbudsjetter, ikke 12 milliarder over ett, som Heggem skriver.

Begrunnelsen er at fjerning av denne skatten er en betydelig forenkling for både bedrifter og kommuner, som slipper å diskutere i månedsvis gjennom advokater hvordan et ugjennomtrengelig regelverk skal forstås. Vi vil jo gjerne ha disse industrianleggene i Norge, enten det dreier seg om datasentre, trykkerier, sagbruk eller systuer. Slike anlegg er bra for kommunene uansett. For hver innbygger i kommunene som får jobb i et industrianlegg med en årsinntekt på 500 000 går mer enn 50 000 rett i kommunekassa som inntektsskatt. I tillegg blir det mer å gjøre for lokale virksomheter innenfor bygg, vedlikeholdstjenester, transport, handel og andre bransjer. Selskapsskatten til staten er også en del av grunnlaget for statlige overføringer til kommunene. Det må skapes 15-20 000 arbeidsplasser bare i privat sektor i Norge de neste årene dersom vi fortsatt skal kunne finansiere velferden i kommunene. Da er det kortsiktig å beholde en skatt som for bedriftene fremstår som vilkårlig plunder og heft.

Heggem bruker store deler av innlegget på å argumentere for at eiendomsskatt er en god skatt. Hans resonnement om 12 milliarder bygger på at ett av partiene i regjeringen har lovet å avvikle eiendomsskatten. Dette standpunktet er partiet alene om, og det vil derfor ikke vinne frem i Stortinget. Det skjønner nok Heggem hvis han tenker seg om.

Vi i NHO er enige i at eiendomsskatten er en god skatt, i den grad en legger en lik skattebyrde på ulike aktører fordi de bruker og bebygger areal som kunne hatt en alternativ bruk. Problemet med maskinskatten er at den ikke er en eiendomsskatt, men en parasitt på eiendomsskatten. Det er en skatt på verktøyet bedriftene jobber med, er vanskelig å fastsette riktig, og skaper derfor en usikkerhet som skremmer investorer fra å satse i Norge.

Regjeringens forslag begrenser ikke kommunenes rett til å ilegge skatt på tomt og bygg. Det er faktisk slik at mange av de kommuner som vil tape mest på bortfallet av skatt på maskiner ikke har tatt ut potensialet i eiendomsskatt. De har valgt å skattlegge noen få industrivirksomheters maskiner, heller enn å ilegge en eiendomsskatt som likebehandler all virksomhet og alle bygg i kommunen. Dette må det bli slutt på - for vi trenger disse industriarbeidsplassene hvis velferdsstaten skal opprettholdes på dagens nivå.

Torill Ytreberg, regiondirektør NHO Møre og Romsdal