Lian Trevarefabrikk har nådd nøye høyder i antall ansatte, og dette skjer samtidig med at de investerer i maskiner for å effektivisere produksjonen.

I disse dager passerer bedriften 100 ansatte, og daglig leder Lars Ole Hageskal kan slå fast at bedriften følger vekstambisjonen.

- Dette er en gradvis økning over år, i tråd med de vekstambisjonene vi har hatt, sier han.

Bedriften har doblet antall ansatte i løpet av de siste 10–15 årene. Nye ansatte har kommet inne fortløpende i det siste, både i produksjonen, i administrasjon og på markedsavdelinga.

Effektiviserer

- Vi må rigge oss for framtida og for å ta unna oppdragsmengden. Dette er i tråd med den utviklinga vi ser for oss framover, sier Hageskal.

Hageskal er blitt fortalt at bedriften en gang i historien har vært oppe i like mange ansatte, men at dette var i ei tid med mer manuelt arbeid.

- Det som er positivt nå, er at vi i tillegg til bemanningsøkning investerer i maskiner for stadig å effektivisere produksjonen. Vi gjør dette parallelt, og det er jo veldig gledelig. Vi beholder mannskapet, og ansetter ekstra mannskap, samtidig om vi henger med på effektivisering og viktige investeringer. Det er viktig å bli mer effektive, samtidig som vår produksjon krever menneskelig kontakt. Det blir ingen robotfabrikk her, sier Hageskal.

Nye maskiner

Lian har investert i maskiner for 10 millioner kroner i år, og de siste blir installert neste uke. Det er maskiner for profilering og høvling av vinduer.

Det er nå 13–14 år siden bedriften sluttet med skipsinnredning og valgte en spesialisering på vinduer.

- Var det en suksessoppskrift å spesialisere seg?

- Det er en sammensatt materie hva som har gitt suksess. Men ingen bransjer kan vel være god på alt. Det var sånn sett et klokt valg å satse på vinduer den gangen. Det var jo en markedstilpasning som ble gjort. Vi hadde en del store kunder for Fosen Mek. på skipsinnredning, og måtte ta et valg da det gikk galt der, sier Hageskal.

Omsetningsrekord

Lian har hele Norge som sitt marked, med Oslo og omegn som det store lokomotivet.

- Det er tøff konkurranse, og det er i Norge til dels overkapasitet på vindusproduksjon. Vi konkurrerer med de andre norske, og det er med på å holde importen unna. Men i tillegg til pris handler dette om at vi norske produsenter har kontroll på å ha produkter som tåler norsk klima og kompetanse på norske byggeforskrifter, sier Hageskal.

I fjor landet bedriften på en omsetning på 159,5 millioner kroner, en forbedring på 37 millioner fra året før. Årsresultatet kom på 16 millioner kroner, noe som er fire ganger bedre enn hvert av de tre foregående årene.

- Hvordan blir inneværende år?

- Inntil videre ser det ut til å bli noe tilsvarende som i fjor. Det er fortsatt høy aktivitet, og vi har tor på markedet også i 2018. Målet vårt er å vokse videre i omsetning i årene framover, sier Hageskal.

Daglig leder Lars Ole Hageskal har både nye ansatte og nye maskiner å bli kjent med i bedriften for tida. Foto: John M. Myrhaug