Britt Solemsløkk Helgemo driver en av nisjeforretningene i sentrumsgata på Orkanger. For å sikre at «Britt i by'n» får et mer solid fundament, vil hun om kort tid være klar med nettbutikk.

- Åpne netthandel!

Hun gjør dermed akkurat det som historiker Daniel Johansen oppfordret til under mandagens folkemøte om sentrumsutvikling:

- De små butikkene må åpne netthandel om de ikke allerede har gjort det, sa Johansen og begrunnet anbefalingen slik:

- Vi aner ikke hva som er i ferd med å treffe oss. I USA stenges flere kjøpesenter i uka, og man regner med at hvert fjerde amerikanske kjøpesenter vil bli stengt i løpet av de kommende sju årene. Og dette rammer like hardt i bygatene. Handelsstanden ramler sammen i mange europeiske byer. Vi har ennå ikke merket det samme her. Men det er ingen europeere som går raskere over til netthandel enn nordmenn, så man bør følge med på hvor fort dette skjer på Orkanger.

Tvinger seg fram

Helgemo har drevet gave- og interiørbutikken i Orkdalsveien i drøye to år. Etter planen skal hun åpne nettstedet brittibyn.no 1. desember.

- Jeg har merket behovet lenge. Jeg sender veldig mye varer allerede, og jeg har mye varer som er populære rundt om i landet, noe jeg merker på følgerne mine på Facebook og Instagram. Jeg har kanskje følt at dette med netthandel er noe som tvinger seg fram, sier Helgemo til ST.

Flere ben å stå på

I motsetning til forretningene som ligger i kjøpesenter, er det ikke så mange impulskunder som stikker innom butikkene som ligger i handlegata.

- Så for meg handler dette om å få flere ben å stå på. Dessuten har jeg tid til å ta meg av nettbutikkdrift. Og skulle det ta av, skal jeg alltids få ansatt noen.

Butikkdøden

Satsinga på netthandel er et klokt valg, skal man tro de stadig flere oppslagene om hvordan butikkene taper i kampen mot netthandelen.

«2017 ble året da butikkdøden inntok USA. Kjente merker går konkurs, og kjøpesentre står tomme.»

Slik lød en tittel i Aftenposten tidligere i høst. Historiker Daniel Johansen fortalte på mandagens folkemøte at man regner med at hvert fjerde kjøpesenter vil bli stengt i løpet av de kommende sju årene, og butikkdøden rammer handlegatene minst like hard.

- Skremmende utvikling

- Det er en skremmende utvikling, men jeg tror fortsatt folk er ute etter opplevelser. Det er noe annet å gå i fysiske butikker - fordi det gir en opplevelse. Men vi må skape denne opplevelsen, og det gjør vi ved å ha god service, produkter som man kanskje ikke finner så lett på nett og ved å tilby hjelp og veiledning for kundene, sier Helgemo som vet at dette ikke kommer av seg selv.

- Du må gjøre deg attraktiv. Man kan ikke sitte på ræva og tenke at alt skal være sånn som det var før. Man må være på hugget. Jeg prøver å tenke nytt hver dag, og jeg prøver å være litt framsynt med tanke på hva som blir etterspurt, sier Helgemo som håper at nettbutikken skal bidra til å sikre driften i Orkdalsveien.

Britt S. Helgemo (nr. 2 fra venstre), her sammen med Anne Karin Ebbesen, Gro Rostad og Jorunn Lefstad, snakket med historiker Daniel Johansen om viktigheten av å ta i bruk nettet. Foto: Catharina Morken