Orkdal

Det sier ordfører Ole Haugen på Hitra, og sikter til avkjørselen fra E39 til Fv 714 ved Stokkhaugen. Han har selv kjørt rett fram og havnet på Søvasskjølen når han egentlig skulle ha tatt av på Fv 714 for å kjøre hjem til Hitra.

— Ja, jeg og flere lokalpolitikere har kjørt forbi, og jeg får både direkte og via andre hyppige meldinger om at andre gjør det samme. Nå må noe skje, sier Haugen.

To vogntog kolliderte

De livsfarlige situasjonene oppstår imidlertid når noen oppdager at de har kjørt feil i selve krysset. Det er da de plutselige oppbremsingene skjer og bilførerne «ombestemmer seg» i siste liten.

Temaet har vært omtalt flere ganger i ST:

7. januar 2017: «Krysset er usynlig», uttaler Eli Skei Kvakland, som bor på Stokkhaugen og ser fra orkesterplass fra hjemplassen ned på E39 og avkjøringa til Fv 714.

Artikkelen den gang var aktualisert etter at to vogntog bare kort tid i forveien kolliderte i 90-sonen på E39. Årsaken var at føreren av vogntoget som kom fra Orkanger, oppdaget avkjøringa til Fv 714 for seint. I panikk forsøkte han å snu midt på E39 der veien går over til tre kjørefelt, med det resultat at den kolliderte med et møtende vogntog. Ingen personer kom til skade.

26. januar 2017: «Ukjente bilister kjører feil» er overskrifta om samme tema.

28. januar 2017: Den samme Eli Skei Kvakland etterlyser belysning i avkjørsla fra E39 til Fv 714 i et åpent brev til Orkdal kommune.

Stat/fylke?

Også Ole Haugen har tatt opp denne utfordringa flere ganger.

— Vi ordførerne og andre lokalpolitikere har hatt flere samlinger gjennom regionråd, ulike veimøter og andre sammenhenger der jeg muntlig har tatt opp dette problemet. Det har både folk fra fylkeskommunen og Statens vegvesen hørt på. Men det er ingen respons, sier Haugen.

Han lukter en mulig ansvarskonflikt på grunn av at E39 er en statlig vei, mens Fv 714 er fylkeskommunal.

— Det er i så fall fullstendig forkastelig at en krangel om hvem som har ansvaret; staten eller fylkeskommunen, skal gå på bekostning av trafikksikkerheten, sier han.

I 2013 var Ole Haugen (bakerste bil) utsatt for ei ulykke på Fv 714 i Åstfjorden. Han ønsker ingen i samme situasjon.

Utsatt for ulykke

Hitra-ordføreren frykter nå at det må skje ei alvorlig ulykke før noen tar ansvar for å få belysning og bedre skilting i krysset.

Han har selv smertelig erfart hva det vil si å bli kvestet i trafikken. Våren 2013 var han involvert i ei ulykke i Åstfjorden på Fv 714 og pådro seg alvorlige hode- og nakkeskader.

— Jeg var helt sykemeldt i tre måneder, og var deretter delvis sykemeldt en periode. Jeg er fortsatt den dag i dag preget av ulykka, hverdagen er ikke som før, sier Haugen.

Han unner ingen å komme i samme situasjon – eller det som verre er.

— Ansvarsfraskrivelse kan ikke føre til at vi får alvorlige ulykker. Nå er det mange som har påpekt at alt kan skje i denne avkjørsla fra E39 til Fv 714. Noen må ta tak i det, sier han.

Gamle GPS-er

Prosjektleder Bjørn-Erik Storstein i Statens vegvesen sier den aktuelle avkjørsla er «overmerket» allerede. Storstein har ansvaret for veinettet i orkdalsregionen.

— På dette stedet er det flere skilt enn hva som er normalt. Vanligvis er det ett forvarsel og så et skilt som peker på den aktuelle avkjøringa. På Stokkhaugen er det to forvarsel, sier Storstein.

Han sier videre at han føler denne saken er litt overdimensjonert.

— Årsaken til at noen kjører rett fram på E39 i stedet for å kjøre av til Fv 714, mener jeg er utdaterte GPS-er i bilene. Sjåførene har faktisk et ansvar selv også. I tillegg tror jeg ikke det er flere som kjører feil i dette krysset enn andre steder i Norge, sier han.

— Ikke lys

Likevel har det vært ei befaring. Der deltok blant andre Per Randen i Statens vegvesen. Randen var også byggeleder for en av parsellene for nye E39 som ble åpnet i oktober 2015, og kjenner veien og krysset godt.

— Det har vært befaring på Stokkhaugen med representanter fra Statens vegvesen til stede, og det er diskutert å gjøre en oppmerking i selve veibanen at «E39» går rett fram. Når det gjelder belysning, ble det tidlig i byggeperioden tatt opp, men da fikk vi fra høyere hold internt i Statens vegvesen beskjed om at det ikke skulle settes opp, sier Randen.

Han er heller ikke overbevist om at lyssetting er det som løser alle problemene på stedet.

— Jeg skal ikke være for bastant, men årsaken til mye av feilkjøringa skyldes nok GPS-en og at sjåførene sitter i sine egne tanker. Vi kjører alle feil av og til. Jeg har forståelse for at folk ønsket belysning, men er usikker på om det er det som hjelper, sier Per Randen.

Skal vurdere lys

Seksjonssjef Erik Jørgen Jølsgård i Statens vegvesen sier, i likhet med Bjørn-Erik Storstein, at skiltinga er forsterket før krysset, og at den delen skal være godt ivaretatt.

— Vi har gjort mer enn hva som er vanlig, sier han.

Når det gjelder belysning, viser han til trafikksikkerhetsbefaringa som Per Randen deltok på tidligere i år.

— Det foreligger nå en rapport som vi skal gjennomgå, og ut fra denta stilling til om det vil være aktuelt med belysning i krysset. Jeg har ikke lest rapporten ennå, men er kjent med at belysning er et tema, sier Jølsgård.

— Høres ikke bra ut

Fylkesvaraordfører og leder i veiutvalget i fylkeskommunen, Gunn Iversen Stokke, vil også følge opp saken.

— Vi må lytte til innspill som kommer fra brukerne av veien, uavhengig av om ting er gjort formelt riktig. Den beskrivelsen jeg får høre nå bør skape bekymring, og jeg vil snarest mulig ta opp saken i fylkets samferdselsavdeling og i neste omgang med Statens vegvesen. Dette høres ikke bra ut, sier Stokke.

john.myrhaug@avisa-st.no

907 72 300

Hitra-ordfører Ole Haugen frykter at det skjer ei ulykke før det blir iverksatt tiltak i krysset E39/Fv 714. Foto: Hitra-Frøya
Gunn Iversen Stokke vil ta saken videre på fylkeskommunalt nivå. Foto: Pressefoto