Det skal være mulig å leve, bo og forsørge seg selv og familien i ytterkantene.

Og heldigvis. Fremdeles drives gårder og det bygges nye driftsbygninger. Det er bare å løfte av hatten for slike driftige mennesker. Skal dette fortsette og fungere i fremtiden må infrastrukturen være noenlunde på plass.

I Husdalen i Orkdal kommune går Husdalsvegen. Det er en fylkeskommunal vei og har betegnelsen FV 791. Veien som sådan er under enhver kritikk. Bærelaget er skrapt vekk og veien er hullet og vanskelig kjørbar stort sett hele året, men særs vanskelig på enkelte tider.

På denne veien er også en vanskelig flaskehals. Nemlig Husdal bru. Det er en bro som ble bygd i 1952/53. Den ble bygd etter den tids standard. I 1972 ble brua renovert. Blant annet med et nytt brukar og nytt dekke. Det er 45 år siden og trafikken og kjøretøyene er endret. Akseltrykket er økt betraktelig.

Nå står brua der som en virkelig flaskehals. Brodekket er helt nedslitt, ja, det er trafikkfarlig. Rekkverket på brua har seget ut og er i dag neste mer til skade enn nytte. Det gir en falsk trygghet. Hvem har ansvaret for dette?

Veien har betegnelsen Fylkesvei 791, så ansvaret for broen er klart. Det er fylkeskommunen. Sør-Trøndelag fylkeskommune, snart Trøndelag fylkeskommune.

I Strategiplanen for fylkeskommunen står det følgende: «Skog- og trenæringa er en stor verdiskaper både nasjonalt og regionalt. I Sør-Trøndelag størst betydning for innlandskommunene, og kan her åpne for nye muligheter.

Og videre sies det at fylkeskommunen vil følge opp dette med infrastruktur, inkludert flaskehalser på offentlig vei og skogsbilvei.

Husdalsvegen er klassifisert med et akseltrykk på 50 tonn. Husdal bru har en klassifisert bæreevne på 40 tonn. Brua ble oppgradert for to år siden fra 30 tonn, uten at det ble gjort forbedringer på selve brua. Det drives skogbruk i området. Men på grunn av brua er dette vanskelig og mindre lønnsomt. Fullastede tømmerbiler kan ikke kjøre over brua. Må man kjøre halvlastet over brua. Traktorer må frakte resten av lasten over, for deretter å laste dette på bilen. En behøver ikke å være særlig til bedriftsøkonom for å forstå at dette kan gjøre skogbruket i området ulønnsomt.

Fylkeskommunen har som målsetting at gårdene skal drives og at de skal drives lønnsomt. Og da er skogbruket en viktig tilleggsnæring.

Konklusjonen må bli: Husdal bru må renoveres. Fylkeskommunen må ta sitt ansvar. Det må ikke være slik at folk tvinges til å forlate utkantene fordi de ikke kan utøve sin nærig. En næring som fylkeskommunen selv har utpekt som en viktig verdiskaper i distriktene.

Jeg er kjent med at det finnes et fond i fylkeskommunen som skal gå til å utbedre flaskehalser på veinettet. Nå bør Husdal bru prioriteres. Til gavn for gårdbrukerne i ytterkantene og til gavn for en viktig næring. Og ikke minst er dette viktig for trafikksikkerheten.

Kommunen, ved lokalpolitikerne står på og leverer den infrastruktur som kommunen har ansvar for. Også fylkeskommunen må følge opp sitt ansvar. Hvis argumentet for ikke å gjøre noe er at andre har det verre, da er det noe som er riv ruskende galt med systemet. Det er til syvende og siste fylkespolitikerne som har ansvaret.