- Noen ganger, når læreren sier riktig navn, så gjør de sånn her og sier «Yesss»!

Åtte år gamle Kristian knytter neven og drar armen nedover i en umiskjennelig fornøyd gest når han skal imitere hvordan lærerne av og til noterer seg at de har satt rett navn på rett elev. På andre trinn ved Børsa skole er det nemlig ikke bare-bare å holde styr på alle søskenparene i klasserommet. Fire tvillingpar er ikke vanlig kost i en og samme klasse, selv ikke i en vekstkommune som Skaun. Og de åtte andreklassingene er seg svært bevisst den spesielle situasjonen.

- Det går helt fint, men det litt flaut når lærerne sier feil navn. Hver gang jeg rekker opp hånda, så sier læreren Even, sier Bernt.

- Og når læreren sier feil navn, så sier jeg svaret, sier broren Even og ler.

Selv om tvillinger gjerne deler venner, syns Even og de andre tvillingene på 2. trinn ved Børsa skole at det er greit å være sammen med andre på skolen. Her øver klassen på julesanger som skal fremføres på Rossvollheimen.

Behandles individuelt

Alle fire tvillingparene er plassert sammen i de ulike gruppene på trinnet, men ingen får sitte ved siden av hverandre i klasserommet. Kontaktlærer Mildrid Gimseng sier de som lærere er opptatt av å behandle tvillingsøsknene individuelt. Samtidig har de valgt å holde søskenparene i de samme gruppene innad på trinnet.

Les også: Ber foreldrene slutte å kjøre barna

- Vi omtaler dem aldri som tvillingene. Vi forholder oss til at de er to ulike personer, og så må de selv få lov til å vurdere hvor mye tid vil bruke sammen på skolen, sier Gimseng.

- Vi er ganske like, men vi vet ikke om vi er eneggede eller toeggede, sier Martha og Ellen Aarstein.

Gjør lekser sammen

Som lærer innrømmer hun at det bød på utfordringer i starten med så mange tvillingpar i klassen.

- Vi var veldig opptatt av å lære oss navnene deres. Navnet er identiteten, og vi er nøye på at vi sier riktig navn. Det var litt vanskelig i starten, men nå skjer det sjeldnere og sjeldnere at vi sier feil navn, sier Gimseng.

For Even, Bernt, Ellen, Martha, Magnus, Kristian, Simas og Romas er det både fordeler og ulemper å være to-sammen i klassen. Leksene er for eksempel greie å gjøre i lag.

- Når vi skriver og sånn, da gjør vi det sammen, sier Even.

- Når vi skriver og sånn, da gjør vi det sammen, sier Even og Bernt Smevoll Tangvik.

Leker med andre

En studie foretatt av amerikanske forskere viser at tvillinger, i tillegg til å ha hverandre, har like mange venner som ikke-tvillinger. Samtidig viser studien at tvillinger av samme kjønn, oftere enn andre deler de samme vennene. Blant tvillinger av ulike kjønn er det derimot mye mindre vanlig å dele venner. Tvillingene på andretrinnet på Børsa skole er svært bevisste på at de vil ha sine egne venner når de er på skolen.

Les også: Sparer 1,5 mill. på sammenslåing

- Når dere er på skolen, leker dere mye sammen?

- Nei! Vi leker nesten hele tiden sammen når vi er hjemme, sier Bernt.

- Og vi sitter ikke på samme plass i klasserommet, sier Ellen.

Romas og Simas Norvilas synes det er fint at det er flere som er tvillinger i klassen. - Den skolen vi gikk på i fjor hadde bare ett tvillingpar på hele skolen, sier Simas.

Trygghet i å være to

- Men dere leker sammen i friminuttene?

- Nei! Fordi hun er jo sammen med meg hele tiden, sier Martha.

- Vi krangler ganske mye, sier Magnus.

- Ja, vi slåss av og til. Men det er mest hjemme, sier Kristian.

Samtidig er det ingen tvil om at de setter pris på å ha hverandre i nærheten.

- Vi ser at de søker til andre barn når de er på skolen. Samtidig er det en trygghet for dem å være to hele tiden, sier lærer Mildrid Gimseng.