Tirsdag ble brudekket støpt på den nye brua på Skjøtskift i Meldal.

- En omfattende jobb er nå unnagjort. Brua er en stor konstruksjon, og det må sies å være en milepæl i prosjektet at vi er ferdig med dette nå, sier Ernst Nøkkevangen og Roar Lindstad, henholdsvis byggeleder og prosjektleder i Statens vegvesen.

Ti betongbiler ankom Klinglien (se fakta nederst i artikkelen) med cirka 84 kubikk støp, noe som tilsvarer cirka 200 tonn.

- Vi har støpt begge landkarene tidligere. Og på onsdag (i går) støper vi en kantdrager for å sikre et godt fundament til rekkverket ned mot elva, forklarer de.

Kortere bru

Den gamle brua på Skjøtskift var cirka 18 meter lang. Den nye blir 13 meter. Det blir i tillegg laget en ny vei inn til brua fra sørsida, slik at man unngår dagens sving på veitraseen der oppe.

- Går arbeidet etter planen?

- Ja, det gjør det. Vi er helt i vater! påpeker Nøkkevangen.

- Det dukker av og til opp enkelte uforutsette ting, men ingenting som påvirker datoene som er satt for trafikkåpning og endelig ferdigstillelse, sier Lindstad.

Løsmasser

Det ene som har «dukket opp», er at grunnforholdene inntil togtraseen på et område her var litt dårligere enn først antatt.

- Det var et større omfang av løsmasser enn vi trodde. Nå har vi lagt opp en steinrøys som støttemur inn mot Thamshavnbanen. Denne skal erstattes med en betongmur. Planen var å gjøre dette før jul, men nå blir det tatt på nyåret når temperaturen tilsier det, forklarer vegvesenets menn, som roser hovedentreprenøren Børset & Bjerkset.

- De gjør virkelig en god jobb, og vi i vegvesenet har god dialog med dem, sier Nøkkevangen og Lindstad.

Trafikkregulering

Etter januar skal det være lite betongarbeid igjen. Og fra 15. februar og fram mot påske, blir det ifølge duoen en roligere arbeidsperiode i Klinglien.

- Dere åpner veien 15. februar, men det vil fortsatt være arbeid her. Hvordan vil bilistene oppleve dette?

- De må påregne perioder med trafikkregulering, i form av enten lysregulering eller manuell dirigering. I vegvesenet sier vi at dersom veien stenges mindre enn 15 minutter, er ikke veien stengt. Man må altså regne med å vente i perioder, selv om veien er åpnet, sier Nøkkevangen.

Færre kjører feil

Da arbeidet i Klinglien startet, var det en del langtransportsjåfører, gjerne utenlandske, som ikke skjønte skiltene i området med tanke på omkjøringsmuligheter. Det endte ofte med at de kjørte seg helt inntil anlegget, og i verste fall ble stående bom fast og trengte bilbergingshjelp.

- De kjører kun på GPS (korteste vei). Dette hender fortsatt, men ikke like ofte som før, sier Nøkkevangen.

- Blir dere ferdig til 15. juni?

- Ja, da skal vi være ferdig med alt og være vekk fra området, svarer de.

PS! På en vanlig arbeidsdag som nå, jobber det 15–20 mann i Klinglien til enhver tid.

Fakta om Klinglien-prosjektet:

* Arbeidet med å utbedre Skjøtskift bru og fylkesvei 700 ved Klinglien startet mandag 25. september.

* På formiddagen denne dagen stengte fylkesvei 700 gjennom området. Den vil i utgangspunktet være stengt fram til 15. februar neste år. Dersom arbeidet går raskere enn forventet, kan veien åpne tidligere.

* Anbefalt omkjøring er fylkesvei 65 og fylkesvei 701, det vil si strekningen Svorkmo – Meldal sentrum via Storås.

* For personbiler vil det i tillegg være mulig å kjøre fylkesvei 486 over Bjørnli og via Skulmoveien (Skjøtskift-Svorkmo).

* Det er satt av 38,5 millioner kroner til prosjektet.

* Arbeidet innebærer bygging av ny Skjøtskift bru, samt utbedring av innerkurve sør for Klinghåmmårn. Den nye Skjøtskift bru skal ligge på tilnærmet samme plass som dagens bru.

* I tillegg skal det utføres masseutskifting og utbedring av eksisterende vei, samt forsterking av eksisterende mur mot Thamshavnbanen. Det vil også bli gjennomført grøftrensk og siktrydding på strekningen.

* Arbeidet innebærer at man skal grave seg ned 70 centimeter og bygge opp veien på nytt. Planen er at det skal jobbes på hele strekningen samtidig, slik at stengeperioden skal bli så kort som mulig.

* Hele prosjektet skal være ferdig innen 15. juni 2018.

* Totalt skal en strekning på 1,3 kilometer utbedres.

Slik ser det nå ut nede på Skjøtskift sett fra Skulmoveien. Foto: Øyvind Brostrøm