Edmund Hoston (65) hadde før jul sin siste arbeidsdag ved bilverkstedet på Grønøra på Orkanger.

Hoston startet sin karriere som bilmekaniker hos Prøven Bil på Selsbakk i Trondheim i 1971. Her jobbet han i 12 år, før han etablerte Vormstad Bil på Vormstad i Orkdal kommune 1. april 1983. Der holdt han til fram til slutten på 1990-tallet.

Én av dem som gikk lærlingtida og jobbet et halvår hos Hoston den gangen, var Gisle Fagerholt fra Fannrem. Han skal vi komme tilbake til.

Trappe ned

I 1998 flyttet verkstedet til et nytt lokale på Grønøra. Hoston kjøpte den fem mål store tomta og fikk satt opp et bygg her. Storparten av innredninga fikset han selv, på kveldstid etter jobb. Verkstedet reparerer enkelt forklart personbiler av alle merker.

- Jeg har jobbet noen timer utover vanlig arbeidstid, humrer han.

I lengre tid har 65-åringen syslet med tanken om å trappe ned og etter hvert trekke seg ut av virksomheten.

- Jeg begynner å bli såpass voksen. I tillegg har jeg ikke hatt vanlige arbeidsdager etter at jeg startet selv. Jeg anslår at jeg i snitt har jobbet to timer «overtid» hver dag siden 1983, forteller han og legger til at det å drive for seg selv er mer en livsstil enn en jobb.

Sluttet til jul

Etter å ha gått og modnet på å slutte og jobbe, tok han avgjørelsen før jul. Selskapet Vormstad Bil AS, som var eid av Hoston og hans to barn, ble ved årsskiftet solgt til de to ansatte, Christoffer Solem (28) fra Ustjåren og Åge Lund (41) fra Orkanger, samt en tredje person, Gisle Fagerholt.

- Jeg har tro på at dette går bra. De er fornuftige folk, så jeg er ikke bekymret i det hele tatt, sier den ferske pensjonisten.

- Hvorfor valgte du å slutte akkurat nå?

- Jeg har rett og slett fått nok. Jeg er fortsatt frisk og rask, nå ønsker jeg å ha mer fritid, svarer han.

Lik andel

Solem, Lund og Fagerholt går inn med en like stor andel hver. Prisen ønsker ingen av partene å kommentere. Fortsatt eier Hoston bygget, så lokalet på 450 kvadrat skal Vormstad Bil leie.

- Vår langsiktige plan er kanskje å kjøpe bygget, sier Solem, som nå er daglig leder og bilmekaniker.

- Jeg har ingen planer om å selge, sier Hoston.

Også var det nevnte Fagerholt. Han og Hostons veier «krysses» dermed igjen.

- Etter lærlingtida (tok fagbrev) som bilmekaniker hos Edmund på slutten av 1980-tallet, reiste jeg i militæret. Deretter jobbet jeg som lastebilsjåfør, før jeg i 1997 begynte hos Bredero Shaw på Orkanger. Der har jeg vært siden, forteller Fagerholt, som bor på Fannremsmoen.

Mye jobb?

- Hvorfor går du nå tilbake til bilbransjen?

- Jeg har alltid vært interessert i bil og hatt bil som hobby, og jeg har skrudd mye hjemme i garasjen. I tillegg er dette en sjanse jeg ikke kan si nei til. Det er ikke ofte det dukker opp en mulighet til å bli med på eiersida av en bedrift, svarer han, vel vitende om at det trolig også innebærer mye jobb.

48-åringen starter formelt i nyjobben 1. februar. Før har Hoston tatt seg av kundene og logistikken (henting av biler, bestille bildeler etc.) i bedriften, mens de to andre har vært på verkstedet. Nå skal de nye eierne omorganisere litt, slik at alle tre skal skru bil, og «kontorjobben» skal fordeles.

- Vi har ambisjoner om å øke omsetninga fra dagens nivå på knapt fem millioner kroner, sier Solem og får medhold av de to andre.

Rivende utvikling

Jobben som bilmekaniker har endret seg voldsomt de siste 20 åra. Tidligere la man øret på panseret og hørte etter lyder før man dro en konklusjon over hva som var problemet. I dag er det datamaskiner som søker etter feilene.

- Teknologien har utviklet seg, ingen tvil om det. Samtidig er grunnlaget for en bil det samme. Det er mye nytt å sette seg inn, men jeg får helt sikkert god hjelp av de to andre her, sier Fagerholt.

Verkstedet deres er på 300 kvadrat. I rommet der kundene betaler og henter bilnøklene, er det cirka 150 kvadrat ledig areal som i dag ikke utnyttes.

- Vi ønsker å leie det ut etter hvert, helst til en bilrelatert virksomhet, da, sier de nye eierne, som oppfordrer aktuelle leietakere om å ta kontakt.

Stoler på nye eiere

- Hvordan er det å selge livsverket sitt, Hoston?

- Jeg tenker ikke så mye på det. Jeg stoler på at disse tre overtar og driver det godt videre, sier han.

- Kommer du til å komme ned hit på fritida?

- Jeg skal bidra hvis de trenger hjelp, men jeg blir ikke en «syvende far i huset», nei, sier han.

- Men hva skal du gjøre nå, når du får så god tid?

- Jeg skal ikke sette meg ned, for å si det sånn. Jeg holder på å pusse opp huset (stått tomt i tre år) i Hoston. Jeg liker å sysle med sånt. Jeg har også ei hytte og en stor båt på Taftøysundet i Hemne kommune. I tillegg går jeg på ski på vinteren og sykler på sommerhalvåret, og har fem barnebarn i alderen 16–6 år, sier mannen, som bor i leilighet på Fannrem.

Savner kona

Her bor han alene etter at kona Gerd gikk bort i fjor vår.

- Det er synd at jeg ble alene. Jeg savner henne veldig! Husk, vi var gift i 46 år, sier Hoston stille.

Etter intervjuet dro 65-åringen ut på skitur. Nå venter endelig en roligere hverdag enn stresset han opplevde bak skranken på Vormstad Bil.

Og én ting skal de nye eierne få merke: Nå går det ikke lenger noen som på ettermiddagene etter arbeidstid rydder på verkstedet og kaster søppel og tomgods etter mekanikerne.

- Jeg har skjemt dem bort, humrer Hoston.

Akkurat det er Solem og Lund, som har hatt Hoston som sjef i mange år, helt enige i.

Edmund Hoston har i en årrekke møtt kundene fra denne plassen. Før jul hadde han sin siste arbeidsdag i bedriften han selv etablerte i 1983. Foto: Øyvind Brostrøm
De nye eierne av Vormstad Bil skal alle skru bil. Kontorjobben skal de tre, som eier like mye, fordele mellom seg. Foreløpig har de ingen planer om å ansatte flere. Fra venstre: Åge Lund, Christoffer Solem og Gisle Fagerholt. Foto: Øyvind Brostrøm