Det nye sonekartet for buss i Trøndelag deler kommende Orkland kommune i tre. Det vil si store prisforskjeller når innbyggerne skal reise til kommunesenteret Orkanger.

Are Hilstad, som både har hatten som meldalsordfører og som leder i fellesnemnda for Orkland, reagerer på det nye sonekartet av flere grunner. For det første fordi Meldal har havnet i en annen sone enn Orkdal, og for det andre fordi nye Orkland er delt på tre prissoner.

- Når vi skal bygge en ny kommune med Orkanger som kommunesenter, ønsker vi at alle innbyggere fra hele kommunen skal ha samme mulighet for å komme seg til og fra kommunesenteret, sier Hilstad.

Grense på Svorkmo

Fra årsskiftet er fylket delt inn i langt færre soner enn tidligere (se kart), noe som gir mulighet til å reise lengre for en rimelig penge. Det koster 37 kroner å reise innad i en sone, og man må legge til 37 kroner for hver sone man krysser. Agdenes er i samme sone som Orkdal, og agdenesingene kan derfor reise til Orkanger for 37 kroner. Fra Meldal og Snillfjord må man betale 74 kroner fordi man krysser en sone.

Slik ser prissonene i Trøndelag ut fra årsskiftet 2018.

- Grensa går på Svorkmo for Meldal sin del. Det er altså dobbel pris å reise til Orkanger fra Drogsetmoen, sammenlignet med Svorkmo. Jeg skjønner at ett sted må grensa gå, og at noen alltid vil havne utenfor grensa, men jeg mener det er naturlig at hele Orkland inngår i samme sone, sier Hilstad.

Han mener det går an å leve med det nylig vedtatte sonekartet en stund, men at det må gjøres endringer i løpet av tida fram mot 2020, når kommunene slås sammen til Orkland.

- Feil vei

Hilstad mener kollektivtilbudet også kan ha innvirking på bosettinga, og understreker at det skal være attraktivt å bo i alle delene av Orkland kommune.

- Alle må ha samme pris inn til kommunesenteret sitt. Jeg har hatt et møte med hovedutvalgsleder for Transport i nye Trøndelag fylkeskommune, Per Olav Skurdal Hopsø (Ap), hvor jeg blant annet signaliserte at vi vil arbeide for å justere dagens soneinndeling fram mot 2020. Vi sendte inn innspill i høringsfasen for ny takstmodell, og da innrømmet fylkeskommunen at de ikke hadde tenkt på kommunesammenslåinger oppi dette. Jeg mener det er naturlig at saken reises for fellesnemnda i Orkland, med tanke på en felles uttalelse og forventning om at takstsonene justeres i god tid før sammenslåinga, sier Hilstad.

Meldal er nå i samme sone som Rennebu og Oppdal, og kan reise dit for 37 kroner, mens det blir dobbel pris til Orkanger. Dette mener Hilstad er feil vei å vende blikket for Meldal nå som de er i en sammenslåingsprosess.

- Målet med sonekartet var å se på trafikkstrømmene, hvor folk reiser. Meldal har kommet feil. De fleste meldalinger reiser mot Orkanger, og ikke Rennebu og Oppdal. Dette vil bli enda mer tydelig når de får kommunesenteret sitt på Orkanger, sier Hilstad.

Ønsker revidering

Hilstad er overrasket over at dette med kommunesammenslåinger ikke ble problematisert på et tidlig tidspunkt i arbeidet med det nye sonekartet.

- Vår sammenslåing er såpass kjent, at jeg ville trodd den var med i vurderingene. Vi skal leve med dette ei tid, men det er viktig at det foretas en revidering av sonene om ikke altfor lang tid. Nå danner vi straks Orkland Ap, som blir det største lokallaget i Trøndelag utenom Trondheim, og vi må vise at vi har gjennomslagskraft. Sonekartet blir et viktig politisk arbeid fram mot 2020, sier han.