Veien er ennå ikke finansiert, og et byggevedtak kan tidligst komme på plass neste år. Klæbu er som kjent et av fire lokaliseringsalternativer for den nye travbanen når Leangen skal selges. De andre tre alternativene er Malvik, Melhus og Orkdal. Orkdal kommune har i lang tid jobbet målrettet for å få lagt den nye banen til Orkdal, og Orkdal blir trolig styrket som lokaliseringsalternativ nå som det er klart at mye fortsatt er uavklart rundt bygging av ny fylkesvei 704, som går mellom Sandmoen og Tulluan. Midt-Norge travforbund har nemlig satt som ei forutsetning at ny fylkesvei 704 blir bygd for at det skal være aktuelt å bygge travbanen på Tulluan i Klæbu.

To reguleringsplaner

Mens planen var å få ferdig en reguleringsplan for veien i løpet av 2014, er det nå bestemt at det skal lages to reguleringsplaner. Den ene for strekningen mellom Sandmoen og Tanem, den andre mellom Tanem og Tulluan. Førstnevnte skal etter planen være ferdig i år, mens Statens vegvesen har fått frist til 2015 med å legge fram en reguleringsplan for Tanem-Tulluan. Det betyr at fylkespolitikerne tidligst kan være i stand til å fatte et byggevedtak etter at reguleringsplanen er lagt fram neste år.

Mangler finansiering

Årsaken til at fylkespolitikerne har gitt veivesenet i oppgave å dele strekningen i to med hensyn til reguleringsarbeidet, er at det per i dag ikke finnes nok penger til hele strekningen. I handlingsplanen som går fra 2014 til 2017, er prosjektet tilgodesett med 490 millioner kroner. Av dette er 390 millioner kroner bompenger, mens 100 millioner kroner er fylkeskommunens egenandel. Utfordringa ligger i at prosjektet, slik det står i dag, er kostnadsberegnet til minimum 700 millioner kroner.

– Det er først når reguleringsplanene foreligger at vi vet mer nøyaktig hvor mye veien vil koste. I reguleringsplanen skal kostnadene ligge innenfor en margin på pluss-minus 10 prosent. At vi har bedt veivesenet om å lage to reguleringsplaner, henger sammen med at vi per i dag ikke har finansiert hele prosjektet. Ut fra kostnadskalkylene vi har i dag, mangler vi omtrent halve beløpet, sier leder i samferdselskomiteen på fylket, Karin Bjørkhaug (Krf).

Kan bli delt

Målsettinga med ny vei kan sies å være todelt. Strekningen Sandmoen-Tanem handler først og fremst om trafikksikkerhet, mens strekningen Tanem-Tulluan handler om å legge til rette for næringsetableringer, deriblant eventuelt travbane, som er planlagt på Tulluan. Bjørkhaug bekrefter at byggeprosjektet kan bli delt i to, men at det langt på vei vil være uaktuelt å sette i gang før hele veistrekningen er finansiert.

Om pengene skal vise seg å ikke strekke til, kan altså prosjektet bli delt i to. Spørsmålet blir da om det er trafikksikkerhet eller næringsliv som skal prioriteres først.

– Selv om vi har bedt veivesenet om å lage to reguleringsplaner, betyr ikke det at prosjektet blir delt i to. Men selvsagt kan det skje. Men før det settes i gang bygging, må vi uansett ha på plass en plan for finansiering av hele prosjektet, sier Bjørkhaug.

Usikkerhet

I og med at man per i dag bare har på plass finansiering til halve prosjektet, blir utfordringa for fylkespolitikerne å få krympet kostnadene, samt få på plass finansiering. Det betyr blant annet at Midt-Norge travforbund må fatte vedtak om lokalisering av ny travbane et år, kanskje lenger, før man vet om og når ny fylkesvei 704 i Klæbu kommer. Forbundet har nemlig sagt at valg av lokaliseringssted for ny travbane skal skje nå i høst.