Når en aktiv venneforening ble kuppet, mistet Thamsavnbanen en stor ressurs.

Blir dette slutten? Jeg har med både skuffelse og fortvilelse fått med meg nyheten om at det IKKE blir persontog på Thamshavnbanen i år heller. Og grunnen er etter hva jeg har forstått dårlige sviller og internt regelverk.

Thamshavnbanens Venner klarte det. Museene på Løkken klarte det. Stiftelsen Orkla Industrimuseum klarte som kjent å skifte både sviller og kjøre tog.

MEN klarer MIST det samme ???????

Jeg frykter at svaret blir NEI.

Sesongen i fjor ble sterkt amputert. Først inviterte MIST gjester til åpningsseremoni for det nye museumsanlegget, inkludert togtur fra Bårdshaug  til Løkken. Så ble invitasjonene endret. Toget gikk bare fra Svorkmo til Løkken. Begrunnelsen var at svillene på brua over Svorka var råtne. De var råtne for 10 år siden også, og det ble det varslet fra om.

Noen dager senere skjedde det en avsporing. Så kom det en til. Deretter ble hele sesongen avlyst.

Sporet skulle fornyes. I vår kom det melding om at det skulle gå turer mellom Løkken og Svorkmo. SÅ kom den katastrofale pressemeldingen om at hele sesongen var avlyst.

Sporet skal fornyes igjen! Jeg lurer på hvilken oversikt museet har når det gjelder banestandarden???? For meg virker det som det er noe tilfeldig, nærmest fra avsporing til avsporing. Banen fikk et nytt og flott verksted, men har nå tragisk nok ikke spor å kjøre på.

Direktør Torbjørn Lefstad skal ha mye skryt for at han fikk til det nye bygget, men han fortjener tyn for ikke å ha prioritert banevedlikeholdet høyere. Lefstad fortalte mange ganger om hvor mange sviller som er byttet, men han nevnte ikke med et ord at de brukte NSB svillene som ble lagt inn på 1990 tallet hadde en forventet levetid på 15-20 år. De er nå for lengst utgått på dato. Kanskje ikke så rart at det blir noen avsporinger. Jeg må få innrømme at jeg har en smule medfølelse med Are Hilstad som ny direktør og som må leve med den arven etter Lefstad .

Når jeg er skuffet og fortvilet over dette, har det sin bakgrunn i at jeg for noen år siden var aktiv i det frivillige miljøet i en meget aktiv venneforening. Den gangen jobbet vi frivillige på kvelder og i helger med materiell på verkstedet, mens ansatte jobbet på annet materiell på dagtid. Dette gikk etter mitt skjønn veldig bra . Vi frivillige drev også med litt banearbeid. Vi ryddet skog, drev og sprøytet langs banen og tok mye forefallende arbeid der det trengtes.

Hva er status for det frivillige arbeid i dag ??? Hva er gjort for å tiltrekke seg flere frivillige????  ER museet interessert i at frivilligheten skal bidra???

Mitt inntrykk i dag er at frivilligheten stort sett er fraværende, og at museet, i alle fall under Lefstad, ikke ønsket frivillige . Jeg er i dag medlem av Rjukanbanens venner hvor det utføres dugnader i vognhallen hver uke på materiell.  Der er det ingen faste ansatte i vognhallen, men det er en fast jernbanemann lønnet av museet. Likeledes kjøres togene av folk fra venneforeningen. Og der går togene! Det er for øvrig flere jernbaner det utføres mye dugnadsarbeid av venneforeninger. Frivillige utfører flere tusen årsverk .

HVA er status på Thamshavnbanen?

Ikke så rart at noen av medlemmene som var med å dro i gang det hele i 1982 gremmes på hvordan det står til i dag.