Dette ønskes velkommen av de fleste. Naboene har ikke reist innvendinger. Men, en omfattende utbygging i sentrum med nærliggende boområder og trygg skoleveg, krever tiltak.

Skoleveg gjennom anleggsområde.

Geilan, med en vegbredde på 4,4 meter og et fortau på 3,1 meter, er inkludert i et anleggsområde. Dette er skolevegen for 30-40 barn fra Moan boligområde. Eneste parallellgate med den trafikkerte Orkdalsveien. Geilan er stengt for gjennomkjøring. Dette for å skjerme boligområdet for uønsket biltrafikk, og som trygg skoleveg for barn i Moan. Det gir også en trygg forbindelse mellom Nerøra og Orkanger Pensjonistsenter, Rådhuset og Amfi for andre myke trafikanter. I 5-6 år blir Geilan inkludert i et anleggsområde.

Store utfordringer

Tverradkomsten har en begrensning på 12 meters lengde for kjøretøy. Det er gitt dispensasjon fra dette. 24 meter lange kjøretøy skal frakte flere tonns tunge betongelementer fra Grønøra langs Tverradkomsten og inn i Geilan. Elementer for å bygge skroget til 4-5 etasjers boligblokker. Store vogntog med byggematerialer og innredninger til leiligheter skal på samme tid kjøre inn og ut av Geilan. Vegbredde på 4,4 meter gjør det umulig for kjøretøy å møtes. I dag benyttes fortauet for motgående tunge kjøretøy. Dette er skolevegen for barn i Moan.

Tverradkomsten, blant de mest trafikkerte i regionen

Tverradkomsten har en døgntrafikk på ca 3300 kjøretøy, målt i en forholdsvis stille måned. I tidsrommet 07.00-08.00 og 14.30-15.30 (ved skoleslutt) passerer ca 475 kjøretøy pr. time. Det vil si, ett kjøretøy pr. 7,5 sekund. Først skal skolebarn krysse Tverradkomsten på oppmerket gangfelt, deretter krysse Geilan uten gangfelt, blant ryggende kjøretøy på 24 meters lengde, med store blindfelt. Dette i ett og samme vegkryss. Kjøretøy på 24 meter vil på samme øyeblikk blokkere fotgjengerfelt i Tverradkomsten og tilgangen til fortau i Geilan.

Løsningen er der

På sørsiden av Tverradkomsten er det regulert fortau. Tiltaket er prioritert på 5. plass  i Trafikksikkerhetsplanen i Orkland kommune, men ikke finansiert. Tiltaket ville løst den ekstremt farlige situasjonen for myke trafikanter i Geilan/Tverradkomsten.

Naboer og Moan velforening er bekymret for situasjonen. Det samme gjelder undertegnede, som representerer Småbylista i Trafikksikkerhetsutvalget. 8. september var utvalget på befaring, men flertallet stemmer imot å trekke tiltaket ut av planen for å løse situasjonen med annen finansiering, kostnadsberegnet til 1,2 millioner for få år siden. Rimeligere løsning finnes ved å forskyve fortauet på nordsida litt nærmere Rømmetunet og bygge fortau på motsatt side oppe på dagens vegbane.

Provisoriske løsninger

Utvalget foreslår heller flere små tiltak, slik at skolebarn og andre fortsatt skal inkluderes i et anleggsområde. En langsgående vegg som skille mellom veg og fortau, noe som fører til at beboerne i området med bil må benytte fortauet fra og til sine eiendommer. Personer skal dirigere trafikk ved innkjøring og rygging ut av Geilan. Trafikklys der myke trafikanter skal trykke på en knapp for å få grønt lys ved kryssing av Tverradkomsten. Dess flere faktorer som skal benyttes, dess mer øker risikoen for glipp i kommunikasjon og gjennomføring.

Støvplagen i området er stor. Barn skal bevege seg gjennom skyer av støv, et forhold som burde vært vurdert av kommunelegen.

Start nå

Enn så enkelt. Lag fortausløsning langs Tverradkomsten som er både regulert og politisk besluttet. Den kommer før eller siden som permanent løsning. Men, først skal kommunen ta kostnaden med provisoriske løsninger i Geilan, så siden permanent løsning langs Tverradkomsten. Det er kanskje ikke det verste. Verre er det å sette skolebarns liv og helse i fare. Jeg er ikke sint, men oppgitt og lei meg på vegne av de myke trafikantene.

Vi må få en permanent løsning i Tverradkomsten nå i stedet for provisoriske tiltak.

Knut Even Wormdal

Representant for Småbylista i Trafikksikkerhetsutvalget