For nøyaktig ett år siden kunne ST, etter tips fra publikum, avsløre store skader på Bårdshaug bru. Det ble avdekket store sprekker i brukaret, samt at en god del betong på begge sider av brukaret har løsnet, slik at armeringsjern henger nærmest i løse lufta. Prosjektleder for bruvedlikehold i Statens vegvesen, Trine Våbenø, kunne deretter bekrefte at man var kjent med skadene, at brua var under oppsikt og at reparasjonsarbeid skulle settes i gang så fort som mulig.

viser det seg at så fort som mulig blir nå i sommer. Og det som skal gjøres, er ikke fort gjort. Brua vil bli stengt delvis, og i noen perioder helt, i til sammen 16 måneder fra juni i år. Brua vil stenges i én kjøreretning gjennom hele perioden, med omkjøring via fylkesvei 460, Grønørvegen og Gammelosveien, ifølge Statens vegvesen. I tillegg vil den i perioder på ei uke om gangen, bli stengt i begge kjøreretninger.

Statens vegvesen betegner arbeidet som skal gjøres både som viktig og omfattende. Våbenø sier til ST at brua ikke er farlig å kjøre på i dag, men at det ikke vil være å anbefale å kjøre over brua om fem år. Dermed sier det seg selv at dette arbeidet må gjennomføres nå.

Ansv. redaktør Anders Aa. Morken Foto: Silje Asbjørnsen

Men dette blir svært krevende for innbyggerne i og rundt Orkanger. Brua er en del av E39, med en årsdøgntrafikk på 8600 kjøretøy, deriblant en god del tunge kjøretøy. I 16 måneder må mye av denne trafikken sluses gjennom småveier på Orkanger, noe som vil berøre både sentrumstrafikken og flere boligområder kraftig. For mange kom det som et sjokk da ST omtalte saken onsdag, noen spøkte med om avisa var på forskudd med 1. april.

Det er bare tre måneder til «kaoset» iverksettes. For det blir kaos når så mye trafikk skal flyttes fra en europavei til mindre veier ved og gjennom boligfelt. Derfor er det bare tida og veien for å treffe tiltak, som vil avbøte for så mange som mulig av de negative konsekvensene prosjektet vil bringe med seg for bomiljø, trafikksikkerhet og køproblematikk. Tungtrafikken skal ledes langs Havneveien, men også i dag brukes Tverradkomsten som «snarvei» blant mange yrkessjåfører. Dette problemet blir trolig ikke mindre når brua stenges delvis, og i perioder helt.

Hvis kommunen har kjent til tidspunkt for oppstart for dette prosjektet, så er det i så fall litt underlig hvis arbeidet med å planlegge avbøtende tiltak ikke er satt i gang. Uansett er det i alle fall utrolig viktig å sette fart på dette arbeidet, og da ikke minst inkludere så mange som mulig for å finne best mulige løsninger. For dette blir heftige og utfordrende.