Henning Torset til venstre og Even Hendseth er enige om å bedre fylkesveiene i Aure og Heim. Foto: Privat

Det ser ut som om etterslepet på asfaltering bare blir større og større. Faktisk så er vedlikeholdsetterslepet på fylkesveiene i Møre og Romsdal på svimlende 7,3 milliarder. Tilsvarende for Trøndelag er etterslepet på 5,4 milliarder. Veiene går i oppløsning, veikantene smuldrer opp og kjørebanene har dype spor eller masse huller. Enkelte plasser er det et lappeteppe med dårlige skjøter som fungerer som fartsdumper. Satsningen på fylkesveier må styrkes gjennom bevilgning av mer midler til veivedlikehold i fylket. En kan ikke springe rundt å gjøre enkelte tjenester gratis før en har økonomi til å håndtere alle oppgavene som fylkeskommunen har.

Det er rimelig å anta at dårlig dekke på veiene også påvirker trafikksikkerheten. Eksempelvis fører mye vann i spor og huller lettere til vannplaning. I tillegg blir vintervedlikeholdet vanskeligere når underlaget er så ujevnt at plogen ikke får fjernet all snø og slaps. Bilene må tåle mer slag og rystelser som går utover hjul og oppheng. Nedbremsinger og skarp manøvrering for å unngå huller sliter ekstra med dekk, og skaper høyere forbruk av drivstoff, noe som ikke er bra hverken for kjøretøy eller miljøet. Sistnevnte kan også skape farlige situasjoner.

De som bor her, får dårligere kvalitet i sin hverdag om en tenker på de nær 170 som pendler til og fra jobb eller de som deltar på ulike kultur- og fritidsaktiviteter i våre kommuner. Reisende og pasienter får også dårligere komfort på buss, taxi eller på båren i en ambulanse når disse hopper og rister seg frem langs veiene. Alle som eier en bil, må betale trafikksikkerhetsavgift til staten via forsikringen på bilen. For en vanlig bil er denne avgiften på rundt 3058 kroner i året. Hva får vi igjen for denne avgiften?

Skal vi oppgradere strekningen fra Aure via Brekka til Kyrksæterøra og videre frem til E39 må vi legge omtrent 61 millioner på bordet. Velger en de verste partiene som kanskje utgjør 50% av totallengden og fordeler dette på 3 år blir summen 10 millioner hvert år. Vi kommer til å utfordre våre 2 fylkeskommuner på å prioritere asfaltering på denne aktuelle strekningen, samt de andre fylkesveiene i våre kommuner som også så sårt trenger vedlikehold. Fylkesveiene i Aure og Heim er viktige veiakser for våre bedrifter og innbyggere med tanke på varetransport og reiser inn og ut av våre kommuner. FV680 er også et godt alternativ til E39, om denne skulle være stengt.

Høyre vil ha bedre fylkesveier. Stem Høyre ved årets valg om du også ønsker det samme.