Man skal ikke gå så mange år bakover i tid før det å skulle kjøpe brukte klær var noe som var knyttet til skam. Bare det å skulle bruke klær arvet av eldre søsken kunne være problematisk nok.

I dag er situasjonen snudd helt på hodet. Ikke bare har det blitt helt innafor å kjøpe brukte klær og andre brukte gjenstander man trenger. Det har rett og slett blitt kult.

En forskningsrapport fra 2020 viser at nordmenn i gjennomsnitt kjøper ett brukt plagg i året. Unge jenter er de ivrigste på bruktkjøp, og handler i snitt 1,7 brukte plagg hvert år. 15 prosent av klærne som kjøpes i Norge ble i 2020 handlet brukt.

Tendensen har bare forsterket seg de siste årene, selv om undersøkelser viser at vi fortsatt har noen barrierer når det gjelder å kjøpe brukt. 25 prosent svarer fortsatt at de syns det er «ekkelt å kjøpe brukt», mens 20 prosent syns det er «vanskelig å finne fine ting».

Utviklinga går imidlertid helt klart i retning mer brukthandel, både kjøp og salg. Det er i all hovedsak på nett det skjer. «Markedet for brukte klær eksploderer» meldte NRK Sørlandet i februar. De skriver at millioner av brukte klesplagg nå selges på nett hvert år.

Interessen for brukte klær har naturlig nok økt i takt med folks økte miljøbevissthet.

Gjenbruk er bærekraftig og grønt, og mange unge mener nye klær er en miljøversting.

De vil ta ansvar for miljøet. Å kjøpe og å kle seg i brukt blir dermed et statement, der man viser at man er opptatt av klima- og miljøutfordringene, og at man er villig til å gjøre en innsats for å møte utviklinga.

Samtidig har brukte klær altså blitt kult i seg selv. Mange tråler bruktbutikker og nettet på jakt etter helt spesielle ting som de kanskje ikke finner andre steder. Det handler om å være unik, finne sin egen stil, og om å finne klær andre ikke har, og som ikke kan kjøpes i kjedebutikkene. Og samtidig oppnår man alt dette for en relativt billig penge.

Lokale bruktmarkeder merker også trenden med at brukt er blitt populært. Flere hundre tok turen innom Barnas bruktmarked i Børsa sist helg. Arrangørene peker på at det er noe oppdragende med slike markeder, for de bidrar til å gjøre barn og unge enda mer bevisste.

Og siden brukt har blitt kult slipper de unge også å vokse opp med en følelse av skam knyttet til det å kjøpe og bruke brukt. Nå er det følelsen av handle bærekraftig som skal ta over.