Nyhus mener vi bryter spilleregler for god saksbehandling og antyder skitne motiver. Begge deler er feil.

Nytt nei til fortau

Derimot er det et faktum at Ap gjennom snart fire år i posisjon har stemt nei til selv de enkleste tiltak for å sikre eldre og barn bedre i biltrafikken på Orkanger og på skoleveien Råbygda-Orkanger. Onsdag stoppet partiet muligheten for å starte bygging av fortau i sentrum før E39-trafikken slipper løs på det kommunale vegnettet. Fortauene kan stå ferdig ganske kort tid etter at Bårdshaug bru stenger i løpet av oktober. Ap/Sp vil ikke, og tar avstand fra at Småbylista tillater seg å fremme forslag.

Angrep er muligens beste forsvar når Orkland Ap grovt svikter eget valgprogram om satsing på Orkanger, men det er synd det skal være sånn. Ap sine erklærte ambisjoner for Orkanger sentrum ligner Småbylistas politikk. Problemet er mangel på handling.

Når Ap ser et mønster

Småbylista samarbeider godt med Ap i hovedutvalgene, men i kommunestyret hersker mistenksomhet og konspirasjonsteorier. 21. juni sa Hanne Nyhus at hun ser et «mønster» der Småbylista fremmer uventede forslag om trafikksikkerhet – og insinuerte at motivet er å skade Ap fordi partiet stemmer mot.

Det påståtte mønsteret finnes ikke, og ingen av våre forslag bør komme overraskende. Vi ønsker dem selvsagt gjennomført, ikke nedstemt. «Mønsteret» gjelder tre konkrete forslag om bedre trafikksikkerhet i løpet av tre år:

2021: Gangfelt over Tverradkomsten ved Mostargata

Lå på 4. plass på prioriteringslista over tiltak i trafikksikkerhetsplanen. Kommunedirektøren foreslo bygging i 2023. Kostnad beregnet til 125 000 kr – et ubetydelig beløp for å løse et alvorlig problem for myke trafikanter. Ved budsjettbehandlinga foreslo vi derfor å bygge i 2022 i stedet for å vente til 2023, uten å fortrenge andre prosjekt. Nedstemt av Ap/Sp. Trygg kryssing er fortsatt ikke bygd.

2022: Fortau i Orkdalsveien ved Bårdshaug Herregård

Lå som nr. 2 på prioriteringslista over tiltak. Kostnad beregnet til vel 2 mill. kr. Kommunedirektøren foreslo bygging i 2024. Ved budsjettbehandlinga foreslo vi å bygge i 2023 i stedet for 2024, uten å utsette prosjekt nr. 1. Nedstemt som «sniking i køen» (Nyhus fra talerstolen), men det var feil. Nr. 1 på lista skulle gjennomføres som planlagt.

Begge sakene har gått etter vedtatt oppskrift: Tidlig på høsten vedtar vi ei prioriteringsliste. Kommunedirektøren kostnadsberegner de fem øverste tiltakene på lista. Endelig prioritering og tildeling av penger skjer ved budsjettbehandlinga i desember. Vi har altså to ganger foreslått å tildele relativt små beløp ett år tidligere enn i Kommunedirektørens forslag – uten å utsette andre tiltak. Det presterer Ap å framstille som urent spill.

2023: Framskynde fortau i Orkdalsveien og Tverradkomsten pga E39-trafikk

En akutt sak fordi kommunale veger blir E39 i ett år når Bårdshaug bru stenger for oppgradering. Tekniske tjenester unnlot utrolig nok å informere politisk nivå om hva som var i vente. I motsetning til Ap og andre partier krevde Småbylista konkrete, avbøtende tiltak før trafikkomlegging da vegvesenet detonerte bomba i mars. De to fortauene kan stå ferdig 2-3 måneder etter at brua stenger, men tekniske tjenester i Orkland kommune vil som vanlig skyve tiltak for trafikksikkerhet i Orkanger/Råbygda ut i tid.

Skulle ha protestert

I hovedutvalg teknikk stemte Småbylista nylig for et fellesforslag med en rekke elementer i E39-saken. Det sentrale for oss (vårt innspill) var at utvalget bevilger 200 000 slik at kommunen straks starter prosjektering av fortauene. Siste setning i et mangslungent vedtak sier at målet er byggestart tidligst mulig i 2024. I etterpåklokskapens lys, siden Ap ser et mystisk mønster, skulle vi ha protestert mot den formuleringa. På den annen side: Vi varslet tidlig at vi ville foreslå bygging i 2023, og det var meningsløst å ta en kamp om tidspunkt for oppstart i hovedutvalg teknikk. Utvalget har verken penger eller myndighet til å bestemme byggestart. Det må kommunestyret gjøre. Kommunestyret fordelte fjorårets overskudd 21. juni, og der foreslo vi å sette av 3 mill. kr. for bygging av fortau i 2023. Det var rett tid og sted. Ap sa nei.

Vi ser et par andre mønstre:

- Ap følger Sp og er mot alt Småbylista foreslår. Ap/Sp har ikke fått gjennomført et eneste trafikksikkerhetstiltak av betydning mens trafikken øker og stadig flere eldre flytter til Orkanger sentrum. Ap/Sp stemte også nei til å sikre skolevegen Råbygda-Orkanger da vi foreslo et samarbeid med bedrifter på Grønøra om tiltak.

- Tekniske tjenester trenerer tiltak for myke trafikanter og universell utforming i sentrum. Det kunne en Ap/Sp-koalisjon med makt ha gjort noe med. I stedet hisser Ap seg opp over at Småbylista fremmer egne forslag for å trygge eldre og skolebarn på Orkanger og i Råbygda/Gjølme.

Småbylista Orkland Knut Even Wormdal Hans Kringstad Marit Mjøen