Fylkespolitiker og tidligere rindalsordfører, Ola T. Heggem (Sp), har trolig norgesrekord i antall veibefaringer. Og den uformelle rekorden er satt på fylkesvei 65, som går gjennom Rindal.

Det siste tilskuddet til rekorden skjedde fredag forrige uke. Da hadde Heggem invitert fylkesdirektør Jo Bernt Brønstad og seksjonsleder for drift og vedlikehold, Endre Rudolfsen fra Trøndelag fylkeskommune, på befaring på Fv 65. Og ifølge Heggem bare ristet de administrative lederne i fylkeskommunen på hodet over det de ble presentert.

Etter tidligere befaring på denne veien, som i nesten like stor grad som E39 knytter Møre og Trøndelag sammen, har det skjedd ting. Etter en tilsvarende befaringsaksjon i 2017, ble det lagt asfalt på store deler av strekningen, pluss at det ble skiftet ut en del stikkrenner. Problemet er at asfaltlegging kun blir symptombehandling. Selve sykdommen ligger nemlig i veikroppen, hvor bærelaget er i altfor dårlig forfatning. Flere steder på strekningen er veikanten i ferd med å skli ut. I tillegg gjør setninger i veibanen sitt til at veien minner mer om ei kulekjøringsløype satt av Kari Traa, enn en viktig ferdselsåre, ikke minst for tungtrafikken, konstruert av veiingeniører.

Ansv. redaktør Anders Aa. Morken Foto: Silje Asbjørnsen

Nylig publiserte ST en sak om statusen på fylkesvei 65 ved Drogsetmoen. Ved flere punkter rett nord for Drogsetmoen er veien rett og slett i ferd med å skli ut. Veifyllinga på utsida av veien har flyttet såpass mye på seg, at rekkverket har havnet et godt stykke fra veikanten. Skadene er såpass alvorlige at det vil bli iverksatt akuttiltak, tiltak som ikke trenger bevilgninger, men som finansieres av en pott satt av til akuttiltak over driftsbudsjettet.

At det ikke skjer tiltak før veien er i ferd med å rase ut, vitner om flere ting. Ikke minst så vitner det om dårlig utnyttelse av penger. Det koster mye å asfaltere en flere mil lang vei, og det koster mye å punktreparere veistrekninger som er i ferd med å rase ut. Man hadde fått mer igjen for pengene om man hadde prosjektert og finansiert ei skikkelig, og helt nødvendig, opprustning av denne viktige ferdselsåra. Da hadde man unngått og måtte bruke relativt store summer på lappverk og symptombehandling hvert eneste år.

All honnør til Ola T. Heggem for alle veibefaringene opp gjennom årene. Men nå bør denne mannen slippe å gå flere runder. Gjør skikkelig arbeid som vil vare i mange tiår. Det vil lønne seg stort på sikt.