Jeg tar kontakt som representant for Utdanningsforbundet og plasstillitsvalgt ved Aa skole for å uttrykke vår bekymring angående budsjettet til neste år. Som du kanskje er klar over, er Aa skole planlagt å kutte 2,9 stillinger til neste år, som vil resultere i at antallet lærerstillinger reduseres fra 8,1 til 5,2. Dette er en nedskjæring på over 35 prosent og den vil ha alvorlige konsekvenser for elevene.

Dette er en følge av vedtaket om å redusere antall undervisningsgrupper på barnetrinnet fra tre til to, og konsekvensen av dette er at budsjettet for neste år vil begrense mulighetene til å sette inn flere lærere i hver gruppe. I praksis betyr det at 1. - 4. trinn har en lærer i hver time, 5. - 7. trinn har en lærer, og hele ungdomstrinnet har en lærer. Det betyr også at enkelte årstrinn ikke vil få riktig antall undervisningstimer i fagene, ettersom en undervisningsgruppe (eks. 1. -4. trinn) må følge samme timeplan.

Med bare fem lærerstillinger fordelt på ni årstrinn vil elevene få et mindre likeverdig tilbud fra kommunen, og at det ikke vil være mulig å opprettholde en pedagogisk forsvarlig drift av skolen. Vi mener en forsvarlig pedagogisk praksis med denne gruppeinndelingen krever minst et tolærersystem i basisfagene matematikk, norsk og engelsk.

Det er også viktig å forstå at med kun fem lærere til å dekke ni årstrinn vil belastningen på lærerne bli såpass stor og muligheten for individuell oppfølging og tilpasset undervisning betraktelig redusert.

Vi ønsker også å påpeke at en så kraftig reduksjon i antallet lærerstillinger vil begrense mulighetene for utviklingsarbeid, kurs og samarbeid med andre instanser i kommunen. Det å ha en tilstrekkelig bemanning er avgjørende for å sikre et godt læringsmiljø og tilby elevene en variert og tilpasset undervisning. Det har vært en utfordring i hele Orkland å finne eksterne vikarer i skolen, og i enda større grad i utkantene. En lengre sykdomsperiode eller sykemelding vil være kritisk for skolen med en så knapp bemanning.

Vi er også bekymret for konsekvensene dette kuttet vil ha for elever med spesialundervisning. Disse elevene trenger ekstra oppfølging og tilrettelegging, og med bare en lærer i hver gruppe vil det være vanskeligere å gi dem den oppfølgingen de trenger for å lykkes. Vi mener at det er viktig å sikre at alle elever får tilstrekkelig oppfølging og at skolen har tilstrekkelige ressurser til å gi dem den støtten de trenger.

Vi ønsker også å påpeke at Orkland kommune satser stort på et utenforskapsprogram framover. Dette programmet vil være svært viktig for å forebygge utenforskap for barn og unge i Orkland kommune. Forebyggende program i skolen, som blant annet tidlig innsats og begynneropplæring på 1. – 4. trinn, er kritisk for videre skoleløp og hindrer utenforskap. Men med færre lærere og mindre tilrettelagt undervisning på hver enkelt skole, er det imidlertid en reell fare for at flere elever vil falle utenfor tidlig i skoleløpet. Dette vil ikke bare være en tragedie for de enkelte elevene det gjelder, men det vil også være en stor belastning for samfunnet som helhet.

Vi håpet at representantene for de politiske partiene i Orkland ville ta våre bekymringer på alvor og arbeide for å sikre at Aa skole får de midlene de trenger for å gi elevene et likeverdig og kvalitativt godt utdanningstilbud. Men pga. liten respons fra de folkevalgte ønsker vi å offentliggjøre brevet og dele våre bekymringer med hele befolkningen i Orkland kommune.

Som en liten kuriositet har undertegnede spurt kunstig intelligens om å legge timeplanen for 1. – 4. med én lærer for neste år, og fått svaret:

«Med 13 elever i gruppen trenger vi 0,5 lærerårsverk per trinn. Totalt trenger vi derfor 2,0 lærerårsverk for denne gruppen.»