For halvannet år siden uttalte parlamentarisk leder i Sp, Marit Arnstad, at det ikke var aktuelt å sitte i ei regjering som øker bensinprisen til 20 kroner. Og i 2019 rettet partileder og nå finansminister Trygve Slagsvold Vedum, kraftig kritikk mot daværende finansminister Siv Jensen (Frp). Han beskyldte Jensen og Frp for å ha bløffet i valgkampen, ved å ha gitt inntrykk av de ville redusere drivstoffavgiftene, mens det motsatte hadde skjedd.

har både Vedum og Arnstad et forklaringsproblem. De får døra i fleisen. I dag ligger prisen på både bensin og diesel på rundt 27 kroner, og avgiftene har aldri vært høyere. Med en dieselpris på 21 kroner, går nesten ti kroner til statlige avgifter og moms, mens en bensinpris på 22 kroner gir i overkant av elleve kroner til statskassa. Og fortsatt sitter Arnstad og Sp i regjering, mens finansminister Vedum nekter å senke avgiftene.

Her har Sp tabbet seg ut. Men hva tabben består i, kan nok diskuteres. Mye tyder på at tabben ikke består i å si nei til avgiftsreduksjon, men heller det at man gikk så høyt på banen om drivstoffpriser og avgifter for ett, to og tre år siden. For i rollen som finansminister må Vedum ta ansvar og stå for de valgene han gjør. Og rådet fra økonomene er å ikke senke avgiftene, da det vil kunne bidra til enda høyere renter. Logikken er at en avgiftsreduksjon vil bety økt oljepengebruk, noe som igjen vil drive renta opp. Norges oljepengebruk i år var i fjor høst beregnet til 322 milliarder kroner, men strømstøtte og krigen i Ukraina allerede har drevet dette beløpet opp til 352 milliarder. Dette er realitetene Vedum og regjeringa må forholde seg til. Og trolig gjør Vedum rett, da bilbruk i stor grad er noe mange kan justere, mens høyere huslån som følge av rentehevinger ikke kan velges bort.

Ansv. redaktør Anders Aa. Morken Foto: Silje Asbjørnsen

Men dette er ikke så lett for folk flest å forstå. For det mangler ikke på uttalelser som forvirrer. Den største forvirringa skapte Vedum selv, da han i 2019 gikk til angrep på Siv Jensen for en sak han i dag selv er ansvarlig for. Men også Frp-leder Sylvi Listhaug bidrar, når hun viser til at andre land i Europa har satt ned drivstoffavgiftene, og at vi kan gjøre det samme. Det hun ikke sier noe om, er at Norge med kun 5,4 millioner innbyggere og med enorme oljeinntekter, er utrolig følsom for overoppheting av økonomien.

MDGs Rasmus Hansson er heller ikke spesielt tillitsvekkende når han ikke vil støtte billigere drivstoff for at Listhaug skal kjøre Camaroen sin billigere til stortinget, mens en pensjonist på Snåsa ikke har råd til buss. Men problemet er heller at det knapt går busser fra Snåsa. Og er det noen som Vedum bør prioritere knyttet til de økte drivstoffkostnadene, så er det alle som bor på Snåsa og andre distriktskommuner, som verken kan ta bussen eller hoppe på elsparkesykkelen for å dra til butikken!