Mens de første allerede har ryddet vekk nisser, stjerne, engler og juletrær, har jula bare så vidt flyttet inn i andre heimer. For juletradisjonene er i fri flyt. Det handler ikke lenger om å feire jul slik vi «alltid» har gjort. Det moderne narrativet er at enhver kan starte julefeiringa når de selv måtte ønske. I stadig flere heimer står juletreet ferdig pyntet samtidig som det første lyset i adventsstaken tennes. Adventstidas lille farge viker plassen for hvitt, gull og julerødt, og det er ikke lenger noe skille mellom ventetida og selve julefesten.

Når juletreet skal stå i fire hele uker, kan det bli i tøffeste laget selv for det flotteste grantre. Det er derfor blitt ei naturlig utvikling at stadig flere av de grønne, glitrende trærne i de tusen hjem er i plast. Salget av kunstige juletrær har skutt i været de siste årene. Nesten halvparten av oss nordmenn har et kunstig juletre, ifølge ei undersøkelse som Nynorsk pressekontor gjorde blant norske forhandlere for et år siden. Situasjonen er trolig forsterket siden den gang. Ei uformell rundspørring i bekjentskapskretsen bekrefter det samme:

Stadig flere foretrekker plast framfor granbar.

Men hva er egentlig det beste alternativet, sett fra et miljøsynspunkt? Ifølge Anja Bakken Riise, leder i Fremtiden i våre hender, er dette et komplisert regnestykke. Et ekte, kortreist tre gir et mindre klimaavtrykk enn versjonen i plast, som på sin side igjen kan brukes flere ganger. Fagfolk Universitetet i Bergen har snakket er imidlertid ikke i tvil om at ekte trær uansett er klimavinnerne.

Samtidig blir det lengre og lengre mellom de tradisjonelle juletreselgerne. De møter konkurranse på flere fronter. Store innkjøp gjør at aktører som Coop Norge kan selge juletrær til en lavere pris enn markedet for øvrig. Heidi Amundsen er daglig leder i Norsk Juletre, en organisasjonen for rundt 300 juletreprodusenter, og uttalte til Nationen før jul at «Coops lave priser på juletrær går utover norske juletreprodusenter». Hun frykter at dette på sikt kan føre til mindre produksjon av norske juletrær, fordi lønnsomheten blir for svak.

Coop på sin side svarer med at de vil hjelpe folk i en tid med økte levekostnader, og peker på at jula er veldig dyr for veldig mange. De mener det også vil være plass til juletreselgeren på torget i framtida.

Det håper også Heidi Amundsen, som sier at juletreprodusentene er blitt bedre på salg. Opplevelser rundt det å kjøpe juletre kan derfor være løsninga for flere produsenter. For det er vel liten tvil om at det å lete seg fram til og å hogge sitt eget tre, gjerne kombinert med gløgg, bål og pepperkaker, gir mer glede og en bedre opplevelse enn å plukke med seg et plasttre i ei pappeske.