Ja. Fylkesveiene er latterlig elendige, og hva annet kan vi forvente, når vi ser hvordan selveste Europavei nr. 39 ser ut mellom Gjølme/Råbygda og fram til Gangåsvatnet …

Jeg merker bare denne strekningen, jeg aner ikke hvordan tilstanden er på stakkars E39 etter at jeg har svingt av før Gangåsvatnet. For jeg drar aldri lenger. Og godt er det, hvis tilstanden på en europavei er så elendig som de ti minuttene jeg er nødt til å forholde meg til, hver gang jeg skal til eller fra Orkanger.

Vi snakker et latterlig lappverk. På en tungt belastet europavei. Hvor trailere med hengere, og semitrailere ofte kjører, på sine turer for å hente laks på Hitra og Frøya. Foruten den andre tungtransporten som skal videre nedover E39. Tungtransport som sliter på veidekket.

Selv om det flere somre har vært tidvis avstengt på grunn av asfaltarbeid diverse steder på strekningen, har vi i dag endt opp med en vei full av høl som blir tettet igjen med kaldasfalt – noe som ikke bare ser ut som uholdbare tyggisklyser, men som er nesten like holdbare. Eller omvendt. Hølene (jeg kan telle dem om ønskelig) fører til at de som kjenner til beliggenheten, lærer seg å finjustere hjulene for å unngå både dekkskader og ødelagte forstillinger, mens tyggisen som er stappa i hølene går i oppløsning etter ca 14 dager. Det som var stappa i hølene, ligger oppløst og strødd i veibanen og grøfta, mens hølene er blottet og tilgjengelig for alle forstillinger og felger som måtte ønske å møte et kjapt og brutalt endelikt.

Hva dette betyr for miljøet i nærområdet, kan man bare gjette seg til. Men hva dette gjør for Orkland, å la en tungt trafikkert vei som E39 se ut som et lappverk med tyggisklyser, er bare rett og slett flaut.

På tide å rette blikket mot noen som er interesserte i å unngå ulykker på våre lokale veier, enten det er europaveier eller fylkesveier? For dagens regjering har i hvert fall feilet i den oppgaven.