Det sier Vegard Martinsen (32), Svein Erik Morken (32) og Bjarne Morken (39), alle fra Skaun.

Sammen med Ketil Høstad (46) fra Børsa kjøpte de for to år siden en såkalt komponenttraktor. Formålet var å bygge opp et kjøretøy og delta i traktorpulling-konkurranser.

– Kostbar hobby

I garasjen hjemme hos eldstebror Morken står «beistet». Det er fem tonn, er mye lenger enn en ordinær traktor og har en Volvo 10 liters lastebilmotor med opprinnelig 280 hestekrefter under panseret. Resten av delene er kjøpt og tilpasset selv, blant annet ramma og karosseriet.

– Det er en kostbar hobby, fastslår trekløveret og smiler.

– Ja, hvor mye har dere brukt for å få denne på hjulene?

– Det er noen titusener her og der, pluss, pluss, svarer de og smiler hemmelighetsfullt.

Fast samling

Hver onsdag i perioden november-mai møtes firkløveret i garasjen på Jåra i Skaun. Høstads nevø, Stian Høstad Breivik (17), er også ofte med. Han kalles «lærlingen».

– Vi bygger om vinteren og kjører om sommeren, forteller de.

De deltar på et par-tre konkurranser (se faktaboks) i sommerhalvåret. I fjor, den første sesongen, endte det med to 1.plasser og én 3.plass.

– Testsesongen gikk fint. Det vi hadde ordnet fungerte. I år kan vi dra det enda litt lenger, sier Martinsen.

Ubrukelig til pløying

Og «litt lenger» betyr i realiteten kraftigere motor. Nå venter skauningene på ny turbo og ny dieselpumpe. Dersom alt går etter planen da, yter Volvo-motoren cirka 900 hestekrefter.

– Kan dere bruke denne traktoren til å pløye ute på jordet?

– Nei, den er helt ubrukelig til alt annet enn traktorpulling, fastslår de.

Traktoren skal i utseende ligne en Massey Ferguson fra 1980-tallet.

– Hvor mange timer har dere brukt i garasjen siden innkjøpet av dette «fartøyet».

– Vi har ikke konkrete tall, men det er snakk om flere hundre timer til sammen, forteller de.

Bytter på å kjøre

En konkurranse omfatter to innledende forsøk i håp om å dra belastningsvogna, som blir tyngre jo lenger du kjører, over 100 meter. Deretter er det én finale.

Hvert drag tar cirka 15-25 sekunder. Kameratgjengen bytter på å kjøre.

– Selve kjøringa er artig, men det er like artig å utvikle en maskin, forklarer de inne i garasjen, hvor det er så ryddig at man kunne feiret konfirmasjon når som helst.

Eget miljø

4. juni starter årets sesong på Øysand. Da fraktes monsteret på lastebil. Og 13. august drar de til Levanger. I tillegg er kjøring i Halsa kommune aktuelt.

Da gjenstår det å se om de får ut alle hestekreftene, eller om de fortsatt «står på stallen» når gasspedalen trykkes i bånn.

PS! I Skaun er det blitt et miljø for traktorpulling. I tillegg til denne kvartetten, har Arild Sellie, Jonas Nyborg og Torstein Mo en traktor hver. De har alle ordinære, men trimmede landbrukstraktorer, og deltar ikke i «verstingklassen».

Dette er t raktorpulling

* Traktorpulling er en motorsport der traktorførere konkurrerer i å trekke ei belastningsvogn lengst mulig med standard serieproduserte traktorer eller spesielt ombygde traktorer.

* Belastningsvogna gir gradvis økende motstand langs en bane. Vinneren i konkurransen er den som trekker vogna lengst distanse.

* Banen er 100 meter lang, og om en traktor klarer å trekke belastningsvogna helt i mål har føreren oppnådd full pull og er i utgangspunktet en vinner.

* Det finnes ulike konkurranseklasser i Norge, de fleste etter amerikanske spesifikasjoner.

- Modifisert: Dette er hjemmelagde traktorer. Dette er den kraftigste klassen. Vekta ligger på 2 500 kg, 3 500 kg og 4 500 kg.

- Standard: Dette er vanlige serieproduserte traktorer. Disse veier 4 000 kg, 7 000 kg og 12 000 kg.

* Denne formen for konkurranse kan spores helt tilbake til 1900-tallet i USA, hvor det hele startet med å finne ut hvem som kunne dra mest med hester.

* De aller første motoriserte pullingkonkurransene fant sted i 1929.

Kilde: Wikipedia

Slik ser kjøretøyet når den konkurrerer. Traktoren skal i utseende ligne en Massey Ferguson fra 1980-tallet. Foto: Privat