Onsdag ble det kjent at fylkesvei 700 mellom Svorkmo og Løkken via Klinglien skal utbedres nå i år. Endelig. Men desverre har denne gladnyheten en noe bitter bismak. Denne veien har vært en flaskehals og ei trafikkfelle i mange, mange år. Spesielt svingene ved Klinglien og Skjøtskift bru har skapt problemer, deriblant flere trafikkulykker som en direkte konsekvens av den dårlige veistandarden. Derfor var gleden stor da det i 2011 ble klart at veien skulle utbedres med tunnel gjennom Klingåmmårn og utbedring av Skjøtskift bru. 40 millioner kroner ble satt av til prosjektet i vegplanen for 2011 og 2012, men nye tall fra vegvesenet viste at prosjektet ville koste over 70 millioner kroner. Når det i tillegg ble klart at fredningsbestemmelsene ville sette stopp for tunnel gjennom Klinghåmmårn, sto man igjen med et betydelig amputert prosjekt.

Anders Aasegg Morken Foto: Silje Asbjørnsen, ST

sto man igjen med ei ramme på 38 millioner kroner til prosjektet. Utpå høsten ble det imidlertid klart at pengene kunne forsvinne. Statens vegvesen og en del fylkespolitikere mente at man ville få såpass lite gevinst av ei investering på 38 millioner kroner, at det ville være riktig å vurdere om pengene heller skulle brukes på andre prosjekter. Men takket være et stort lokalt engasjement og tydelig tale fra blant andre daværende fylkespolitiker Torhild Aarbergsbotten, ble pengene beholdt og fortsatt øremerket dette prosjektet. Og nå endelig er det klart at pengene skal brukes i år. I august går spaden i jorda og ny Skjøtskift bru skal bygges og den trafikkfarlige svingen rett etter Klinghåmmårn, skal utbedres noe.

Prosjektet er med andre ord kraftig amputert i forhold til opprinnelige planer og ikke minst i forhold til det reelle behovet for utbedring. Og i lys av det faktum at veien må stenges i hele fem måneder for å få arbeidet gjort, er det regelrett trist at man ikke klarer å hoste opp mer penger slik at man kan få gjort jobben skikkelig. Å stenge denne veien i hele fem måneder, vil ha store samfunnsmessige konsekvenser. For næringslivet som er avhengig av daglige vareleveranser med større kjøretøy, så vil man bli belastet med en omvei tur/retur på seks mil.

Ikke minst derfor bør Statens vegvesen se en ekstra gang på muligheten for å få til ei gjennomføring som innebærer at man ikke trenger å stenge veien i hele fem måneder. Og videre; når man først pålegger lokalsamfunnet en så stor belastning, så bør man se på muligheten for å øke gevinsten ved å legge noe mer penger på bordet, slik at man får gjort jobben skikkelig!