- Her var det jammen romslig i baksetet, sier hemnværingen, og titter på meg som har tatt plass i baksetet for å teste beinplassen. I sladrespeilet ser det nesten ut som du har tatt plass i bagasjerommet.

Bakseteplassen er faktisk noe av det som slår en når man kaster blikket inn i stasjonsvognutgaven av Kia Optima. Riktignok har nok produsenten stjålet litt av bagasjeromskapasiteten for å få det til, men det synes vi var en god prioritering. Bagasjerommet oppleves ikke som plagsomt lite, selv om det også ligger et plasskrevende batteri under lasterommet.

Takhøyde

På vår sedvanlige søndagstur hadde vi denne gang byttet ut vårt noe tilårskomne ektepar som tidligere har kommet med både skryt og mishagsytringer vedrørende baksetekomfort. Det nye paret, for øvrig bosatt på Orkanger, er kjent for sin nøysomhet og sans for detaljer.

- Nå er ikke jeg spesielt lang i føttene, men kanskje har jeg en unormalt lang overkropp?

Herren i huset viser med all tydelighet at han faktisk stanger hodet i taket.

- Baksetet er kanskje best egnet for barn, eller for kortvokste koreanere, spøker han.

Han ler litt av det hele og konkluderer med at hans noe avvikende kroppsfasong nok må ta sin del av skylda.

Lang rekkevidde

Bilen er godt utstyrt. Med en veiledende prislapp på vel 380 000 kroner og sjeldne besøk på bensinstasjonen enn mange andre, er det ingen tvil om at dette er et prisgunstig alternativ. Når man ligger langs landeveien går det litt sport i å følge med i instrumentpanelet og kjenne lykkefølelsen hver gang nåla beveger seg inn i den blå «charge»-sonen, som indikerer at batteriet lades opp.

Det reklameres med at batterirekkevidden er på 62 kilometer, noe som selvsagt er avhengig av kjøremønster og om det er småkjøring eller lengre turer.

Plusspoeng

Hva så med selve bilen? Den har et pent ytre design, selv om det nok ikke er en bil man snur seg etter på gata. Til det er den til forveksling lik mange andre. Den har imidlertid gode og komfortable kjøreegenskaper og ikke minst er det mange fine detaljer rent praktisk når det gjelder plassering av knapper og brytere i dashbord og midtkonsoll.

- Rattvarme får alltid plusspoeng hos meg, utbryter damen fra Kyrksæterøra, som allerede har begynt å tenke på kalde vintermorgener denne flotte sensommerdagen.

Plug-in versjonen av Optima, som kom til Norge i sommer, konkurrerer i første rekke mot Volkswagen Passat GTE som nesten har vært enerådende i dette segmentet. Kia er alene om å tilby sju års garanti, og sikkerhetsutstyret inkluderer nå fotgjenger-gjenkjenning, varsling ved kryssende trafikk bakfra, skiltgjenkjenner, filskiftevarsler, kollisjonsvarsler og mye mer.

Barnefamilien

For den som bryr seg om akselerasjon oppgis den til å være 9,4 sekunder fra 0–100 kilometer i timen. Ikke noe rakettfart kanskje, men med 205 hestekrefter, inklusive elektromotoren, er den sprek nok til å dekke de fleste normale behov for bilkjøring.

- Hadde vi vært i småbarnsfasen ville nok dette vært et godt alternativ, kvitrer hun som skal bli bestemor om en måned.

«Been there, done that», er svaret hun får kontant fra baksetet.

Alt i alt var Kia Optima et interessant bekjentskap, og burde absolutt ha gode forutsetninger for å bli en attraktiv bil i det norske familiesegmentet.