Som kjent ble Forve bru på Fannrem stengt 2. oktober i fjor, for omfattende oppgradering. Først 30. november ble det åpnet for biltrafikk igjen. Men fortsatt mangler membran og et topplag med asfalt.

Planen har hele tida vært å få gjort dette i vår. Men vinterens slitasje på brudekket, medfører nok at arbeidet blir mer omfattende enn først skissert. Armeringsjern stikker «opp i dagen» på mange steder på brua. Kort og godt er selve brudekket verre nå enn før oppgraderingsarbeidet startet.

Mandag 23. april foregikk det arbeid på Forve bru. Statens Vegvesen tok blant annet kjerneprøver av betongen i forbindelse med restarbeidet som skal gjøres på brua: Er betongen skadet av vinterens slitasje?

- Prøvene er sendt til analyse til Vegdirektoratet. Vi har ikke mottatt svar ennå, sier Arild Nordheim, seksjonsleder for fornying og forsterkning i Statens vegvesen.

- Dere vet med andre ord ikke hvor omfattende det gjenstående arbeidet er?

- Nei, men vi antar at det ikke er så veldig mye arbeid.

- Når kan det bli oppstart?

- Det vet jeg ikke ennå.

- Men blir det i mai eller juni en gang?

- Neppe i mai. Men vi bør være ferdig på brua i løpet av juni, før ferietrafikken tar til, sier Nordheim.

- Blir brua stengt under arbeidet eller vil ett kjørefelt holdes åpent hele tida?

- Planen er vel å holde ett kjørefelt åpent så mye som mulig. Men i kortere perioder kan hele brua blir stengt for trafikk, svarer han.

Det er den samme entreprenøren som jobbet der i høst som skal sluttføre arbeidet på Fannrem.

Når det skal legges membran på brudekket, må dette herdes en stund før man asfalterer. Og før alt dette skal det gjøres en del betongarbeid.

Karin Bjørkhaug, nåværende nestleder i hovedutvalg for transport og leder i trafikksikkerhetsutvalget i Trøndelag fylke, fortalte i midten av april, etter å ha forhørt seg med vegvesenet, at arbeidet var skissert til å pågå én uke.

Spørsmålet er om ei uke holder? Det vil i så fall kjerneprøvene av betongen avgjøre, i tillegg til hvor mye folk entreprenøren setter på, og om de vil jobbe døgnet rundt for å bli fortest mulig ferdig.

Bjørn Asbøll, innehaver av Best-stasjonen på Fannrem, håper vegvesenet finner en løsning som rammer det lokale næringslivet minst mulig nå.

- Hos oss er de beste månedene fra mai til august, spesielt hvis været er bra. Finvær betyr aktivitet ute på området vårt. Og det er en topp i omsetninga når ferien starter, forteller han.

- Hva tenker du om at det ene kjørefeltet skal forsøkes å holdes åpent mest mulig?

- Det er kjempeviktig for oss. Da brua var stengt i høst, ble omsetninga halvert. Og mange av disse kundene har vi ikke fått tilbake. Med nytt kjøremønster fant de ut at det var mulig å kjøpe kaffe andre steder også, sier han og håper at dette ikke skjer igjen.

Asbøll poengterer også viktigheten av forutsigbarhet: Vaktplanen for sommeren til de ansatte legges nå. Dersom brua blir stengt i en lang periode, reduseres kundegrunnlaget vesentlig, men lønnsutgiftene til stasjonen opprettholdes.

Forve bru på Fannrem ble stengt 2. oktober i fjor, for omfattende oppgradering. Først 30. november ble det åpnet for biltrafikk igjen. Men fortsatt mangler membran og et topplag med asfalt.