Forve bru har vært ei tannpine i mange år. Spørsmålet nå er om ikke tanna bør trekkes.

I lørdagsavisa sier orkdalsordfører Oddbjørn Bang at det nå er på tide å vurdere bygging av ny Forve bru. Og det har han helt rett i. Brua er livsfarlig for myke trafikanter, da den ikke har gang- og sykkelbane, men kun en halvmeter bred betongkant på begge sider som folk henvises til å balansere langs. Skal du over brua med for eksempel barnevogn, så tvinges du til å gå i veibanen, og da er det ikke plass til at to møtende biler smetter forbi. I flere år har bygging av gang- og sykkelvei langs brua stått på dagsorden, men problemet er at brukonstruksjonen rett og slett ikke tåler et slikt påbygg. Dermed står man uten en farbar plan for å få få på plass sikkerhet for myke trafikkanter, noe som egentlig er helt nødvendig

Grunnen til at tidspunktet for å se på bygging av ei ny bru er riktig akkurat nå, er at Statens veivesen og fylkeskommunen nå klør seg i hodet med tanke på hva de skal gjøre med brua. I fjor høst ble det gjort forsøk på å reparere brudekket etter at armeringsjernen stakk opp gjennom betongen over hele brua. Arbeidet er fortsatt ikke ferdigstilt, og vegvesenet vurderer nå hva som må og kan gjøres. Det er åpenbart at det må legges mer betong på brua. Utfordringa med det, er at egenvekta blir så stor at man risikerer å måtte nedjustere tillatt akseltrykk. I så fall vil ikke de største kjøretøyene kunne passere over brua.

Derfor bør fylkeskommunen og veivesenet, slik som Bang sier, ta en timeout og vurdere grundig om det er mulig å få bygd ei ny bru. Og med tanke på at brua er 80 år gammel og forventet levealder på ei bru er 100 år, vil det være riktig å «pensjonere» brua nå, mens den ennå er så frisk at den kan fylle rollen som gang- og sykkelbru. Å bruke store millionbeløp for å kunne friskmelde den som bilbru i 20 år til, vil ikke være en god idé. Da vil man fortsatt stå igjen uten ei løsning for myke trafikanter, pluss at man risikerer at brua ikke vil tåle tungtrafikk.

I lys av dette er det meget positivt og prisverdig at også hovedutvalgslederen for vei i Trøndelag, Gunn Iversen Stokke, nå følger opp Bangs initiativ og løfter saken opp på dagsorden. Som en umiddelbar respons har Stokke bedt fylkesadministrasjonen om å få fram kostnadene ved ei slik løsning som Bang beskriver, samt anbefalt en time out. Og så er det bare å krysse fingrene for at man etterpå kommer i gang med de riktige tingene - som er ny bygging av ny bru!