Trond Garberg endte på en imponerende andreplass i sammendraget i Gatebil extreme-serien, i første sesong i sin Lamborghini Gallardo. Håvard Gustad, en av de mest erfarne førerne i feltet, tok en nesten like imponerende femteplass.

I tidskjøringen, time attack, endte det med henholdsvis tredje og fjerdeplass sammenlagt.

Det som gjør dette til gode prestasjoner, er effekten på de to Lamborghiniene, som er langt under det konkurrentene kjører med.

- Min bil har 560 hk, 40 mer enn Håvard sin bil. Det er omtrent halvparten av det de største konkurrentene har. Men i sving holder vi høyere hastighet enn 95 prosent av dem som er med. På våt asfalt gruser vi dem, sier Garberg.

God på teknisk kjøring

Gatebil extreme er en racingserie på asfalt, som er kommet som et tillegg til racing-NM. Forskjellen er at Gatebil ville ha en egen serie der det var fritt frem, altså ingen begrensninger på effekt eller hvordan bilen skal bygges.

Gustad var med i denne serien også da den startet i 2007, men ga seg da Bjørnstad bil (nå Nardo bil) flyttet fra Fannrem til bilgata på Orkanger.

I 2016 var Gustad tilbake på banen med en egenbygd bil, og gjorde det brukbart. Garberg skulle kjøre Lamborghini også i fjor, men problemer med kjølesystemet gjorde at han aldri fikk bilen på banen. Før årets sesong handlet Garberg ny bil, mens Gustad overtok Garbergs gamle, og fikk orden på problemene. Dette er fabrikkbygde biler, som gjør at de ikke er så utsatt for tekniske problemer som en egenprodusert bil.

- Før sesongen i år hadde vi et mål om å kjøre alle helger og alle løp. Vi visste at vi hadde biler som holder godt, men som ikke nødvendigvis var gode nok til å vinne løp. Men vi visste også at vi kan gjøre det godt på regn, og Trond har jo vunnet et par løp, sier Gustad.

Bilene har holdt godt hele sesongen, og bare en steinsprut som førte til en lekkasje i en radiator hindret Gustad å starte i ett av løpene. Resten fullførte han. Gargerg startet, og fullførte, alle løpene.

For lite effekt

Forskjellen i effekten på bilene kom veldig godt til syne på sist helgs avslutningsrunde på svenske Mantorp. Garberg hadde pole position, førsteposisjon, etter tidskvalifiseringen som gikk i regnvær. Da løpet startet hadde det tørket opp, og da starten gikk ble han raskt passert av to-tre biler.

- På baner med lange strekk, som på Mantorp der langsiden er 1300–1400 meter, tar de beste bilene oss med et par sekunder, bare på det langstrekket. I de teknisk krevende partiene tjener vi noe, sier Gustad.

Garberg illustrerer dette med at han på langstrekket har 260–280 km/t i sjettegir på slutten av strekket, men da har de andre passert for lengst.

- De kommer som noen lyn forbi. De får toppfart tidlig, mens vi trenger hele strekket, sier han, og får støtte av teamkompis Gustad.

- Ja, det er helt rart. Det er som du står stille når de passerer, sier Gustad, og snakker fortsatt om hastigheter på godt over 200 km/t.

Oppgraderer

Gatebil extreme trakk hele 49 startende biler gjennom sesongen. Det gjør det til et av de råeste og mest populære billøpene i Norge. Gatebilfestivalen på Rudskogen på sommeren trekker rundt 50 000 tilskuere. De andre løpene trekker rundt 20 000.

- I racing-NM er det kanskje 3–4 biler til start, og 300 tilskuere. Det er ingen andre festivaler i Norge som trekker så mye folk som Rudskogen. Det er konkurranse, det er action og det er mye tilskuere. Det er den store forskjellen, og det er årsaken til at vi kjører dette, og ikke NM, sier Gustad.

Men nå blir det oppgraderinger i bilparken for begge to.

- Det er ikke aktuelt å stille neste sesong uten å henge med på raka. Målet er å vinne hele skiten, både for meg og Trond. Da må jeg gjøre ett eller annet med bilen min, sier Gustad.

Han er ikke kommet i mål med planene, men sier han funderer på en løsning for å hente ut 200–300 hk mer av sin Lamborghini Gallardo, for å bli mer konkurransedyktig rundt hele banen.

Garberg har allerede bestilt seg ny bil, og har lagt årets bil ut for salg.

- Målet er at de ikke skal ta oss på langsletten. Jeg dobler effekten på den nye bilen, sier han, og bekrefter at han neste år stiller med rundt 1100 hk i sitt nye monster av en bil.

Som en hard treningsøkt

Sesongen er over, og må sjåførene finpusse formen med egentrening gjennom vinteren. For det er fysisk krevende å kjøre bil.

- I juli kan det være 25–30 grader. Da blir det 60–70 grader inne i bilen, det er som å sitte i badstue, sier Garberg.

Han kjørte to løp med pulsmåler i løpet av sesongen. Snittpulsen ligger på 180-185, og i ett parti på den ene banen var han oppe i 196. Gustad hadde lignende målinger i fjor.

- Det er ikke mange som vet, tror jeg, hvor fysisk krevende det er. Det er som en ordentlig hard treningsøkt. Du må være i form, det merkes på enkelte sjåfører at de begynner å gjøre feil etter 6–8 runder, sier Gustad.

På TV

Garberg og Gustad har i år kjørt i samme team, under vingene til Radni Molhampour og hans team Mad-Croc. På løpshelg kommer de til dekket bord.

- Når vi kommer til banen er det bare for oss å trille ut bilene. Pit er satt opp og klart, vi kan konsentrere oss om å kjøre bil. Radni er over gjennomsnittet interessert i motorsport, og bruker både egne midler og egen fritid til dette. Han stiller også med mekanikere, sier Gustad.

Begge bilene har to mekanikere hver, men også sjåførene bidrar mellom kjøringene.

De siste to-tre sesongene har TV2 vært med på Gatebil-moroa. Gjennom vinteren vil Gatebil-sesongen 2016 sendes hver tirsdag. Der vil sannsynligvis Gustad være profilert noe, siden han hadde plass i garasjen til Molhampour, som har blitt fulgt tett av TV-teamet.

I årets sesong har Garberg blitt fulgt spesielt tett. Det har vært kamera i og rundt pit hele sesongen, med hyppige intervjuer gjennom løpshelgene. Bilene er også utstyrt med to kamera ombord.

- Det kan nok bli noen episoder fra inne i bilene. Man glemmer fort kameraene, sier Garberg og ler.

Årets sesong skal klippes ferdig i løpet av vinteren, og premiere er enda ikke bestemt.

Det koster å drifte disse bilene, men det er foreløpig ingen premiepenger å vinne, selv om dette nå diskuteres for fremtiden. Med økt profilering gjennom TV-tid, håper de å kunne hente inn litt sponsorkroner.

- Vi kjører først og fremst fordi at det er fryktelig artig å kappkjøre. Men det hadde ikke vært noen ulempe å få tak i noen sponsorer som kan hjelpe med kostnadene underveis. Nå blir vi profilert ganske bra på TV2, så jeg tror det blir godt synlig etter hvert, sier Gustad.

Første episode sendes 3. oktober.

truls.lereggen@avisa-st.no

454 51 163