Om kort tid er årets russ på veien. Nå gjør Statens vegvesen en innsats for å sikre at ingen skal bli skadet under feiringen.

- Det er et viktig mål for oss å forebygge ulykker i forbindelse med russefeiringen, sier inspektør ved Orkdal trafikkstasjon, Joar Evjen.

Sammen med kollega Morten Eriksen, for anledningen lånt ut fra Trondheim trafikkstasjon, var han torsdag ettermiddag i full gang med å kontrollere biler for årets russekull ved Orkdal vidaregåande skole.

Joar Evjen har jobbet ved Orkdal trafikkstasjon siden 2014, og har vært med på de årlige kontrollene av russebiler siden.

Nasjonalt forankret

Arbeidet er en del av en landsomfattende strategi og forankret i Nasjonal tiltaksplan for trafikksikkerhet på veg. Her er en rekke aktører, både Statens vegvesen, politiet, Trygg Trafikk og helsesektoren involvert med ulike tiltak for å gjøre russetida sikrere.

For Statens vegvesen består oppgavene i å trafikksikre kjøretøy, bidra til bevisstgjøring av sjåfører, samt jobbe for generell trafikksikker adferd blant russen.

Målrettet informasjon

- Vi har i flere år hatt et godt samarbeid med russen her i Orkdal. Gjennom vår kontakt oppfordrer vi også russepresidenten her til å informere russepresidenter på de andre nærliggende videregående skolene, slik at vi kan nå ut med en målrettet informasjon mot elever som skal ha, eller skal være med på en russebil, opplyser Evjen.

På skolebesøkene informeres det både om adferd og tekniske detaljer man må huske på ved ombygginger av biler, og det vises informasjonsfilm om temaet. Deretter avtales det timer for kontroll av kjøretøyene, som foregår på ettermiddagstid på Orkdal trafikkstasjon.

Seks av i alt ni gutter som er med på russebilen Aristocracy. Foran fra venstre Sander Olsen, Ola Morten Forren, Jørgen Ustad og Ole Aleksander H. Eggen. På førerplass sitter Emil Eker Haugen, mens Per Røttereng sitter i passasjersetet.

God dialog

- Det blir alltid en god toveiskommunikasjon på disse besøkene hvor jeg absolutt mener at russen oppfatter at vi ikke er der for å skremme eller kontrollere, men tvert imot ønsker å bidra til en tryggere russetid, sier Evjen, som mener at elevene er svært mottakelig for informasjonen de får.

Inntrykket blir bekreftet av de seks guttene som var innom denne ettermiddagen for kontroll av russebilen Aristocracy, en van av merket Chevrolet, 1986-modell. Dette er en av i alt elleve russebiler fra orkdalsrussen som skal til kontroll i år.

- Det er veldig bra at Statens vegvesen gjør denne jobben. Vi får tips om enkle ting som vi ikke har tenkt på, og får dessuten påvist feil med bilen som vi må utbedre for å ferdes trygt på veien, kommenterer Emil Eker Haugen, en av de seks ferske bileierne.

Oblatordning

På kontrollene prøvekjører inspektørene russebilene sammen med russen.

- Vi foretar blant annet en brå oppbremsing for å demonstrere bremselengde på eldre biler og ser hvordan løse gjenstander oppfører seg, sier Evjen.

Etter kjøreturen blir det grundig helsjekk av bilens tilstand, og eventuelle mangler og utbedringer skrives ned i en rapport. Hvis bilen tilfredsstiller kravene på kontrollen, får russen et oblat som skal festes nederst til venstre i frontruta. På oblatet står det «Godkjent russebil mai 2017.» Dette merket er verdifullt på flere måter.

Europeiske bilmerker

- Biler som ikke har oblatet må regne med å bli stoppet på ordinære utekontroller og av mobile kontrollenheter. De vil heller ikke få adgang til å kjøre inn på de store russetreffene som arrangeres over hele landet. Dessuten vil oblatet være et verdipapir ved eventuelt videresalg av bilen, sier Evjen.

Den typiske russebilen er ofte en tilårskommen amerikansk van. Evjen og kollega Eriksen er enige om at det kan være noen utfordringer med akkurat disse bilene, og mener erfaringene stort sett er bedre med europeiske bilmerker.

- Denne klarte seg imidlertid bra gjennom kontrollen, sier Evjen og peker på Chevroleten.

Veteranbil

Guttene har fått overlevert en rapport over ting som må utbedres, men de mener lista absolutt er overkommelig.

- Vi må fikse et bremsebånd. Det må vi nok få litt profesjonell hjelp til. Ellers er det bare småplukk, sier Haugen, som allerede har avtalt etterkontroll av bilen med inspektør Evjen.

Chevroleten, som med sine 31 år er å klassifisere som veteranbil, har allerede mange sesonger bak seg som russebil, men det kan nok bli flere hvis guttene tar vare på den like bra som sine forgjengere.

Nullvisjon

Foruten direkte kontakt og kommunikasjon som dette tiltaket gir mulighet for, har Statens vegvesen opprettet en egen Facebookside, «Russ på hjul», hvor de gir svar på tekniske spørsmål om ombygging. På vegvesenets hjemmeside finner russen også svar på generelle spørsmål om kjøp og salg av russebiler, samt oversikt over trafikkstasjonene rundt om i landet hvor man kan få utført gratis kontroll.

- Vi håper at vi med alle disse tiltakene kan bidra til at russen får en trygg feiring og at vi sammen bidrar til å oppnå Statens vegvesens visjon om null drepte og hardt skadde i trafikken, sier Joar Evjen.