Vegvesenet vet foreløpig ikke når det gjenstående arbeidet på Forve bru starter. Og omfanget av arbeidet er også uklart.

Det er den samme entreprenøren som jobbet der i høst som skal sluttføre arbeidet på Fannrem. De er for tida opptatt på et annet prosjekt.

- Opprinnelig skulle arbeidet starte 16. april. Men det er utsatt, sier Andreas Enger, byggeleder i Statens vegvesen.

I går åpnet Forve bru

Forve bru ble stengt 2. oktober i fjor, for omfattende oppgradering. 30. november ble det åpnet for biltrafikk igjen. Men fortsatt mangler membran og et topplag med asfalt.

Næringslivet på Fannrem – og innbyggere i området – var mildt sagt ikke blid da den skisserte arbeidsperioden på fem-seks uker ble kraftig forlenget. Nå er håpet at vegvesenet gjør alt som kan gjøres for at det gjenstående arbeidet blir så kortvarig som mulig, og til minst mulig hinder for handel og ferdsel.

Enger kan foreløpig ikke gå ut med konkret informasjon om framdriftsplanen på Forve bru.

Fortsatt armeringsjern opp i dagen

- Både oppstartsdato og omfanget på tid vi må bruke er foreløpig uklart, sier han, men legger til at han kanskje vet mer etter kommende helg.

Han påpeker at det kun er dekket (plata) som gjenstår. Alt annet er ferdig.

Men: Vinterens kjøring på brua har skadet det midlertidige dekket mer enn forventet. Store flater av armeringsjern stikker «opp i dagen». Dette kan i verste fall forlenge stengeperioden på brua når restarbeidet skal gjøres.

- Vi vet ikke hvilke konsekvenser vinterens slitasje har gitt. Jeg skal på befaring snart på brua sammen med entreprenøren, og da er det aktuelt å ta en materialprøve. Det er jo nesten verre nå enn da vi startet arbeidet, sier Enger.

- Som å legge ned Fannrem

- Men er det fare for at brua ikke tåler bilene?

- Nei, bæreevnen er ikke noe problem. Det er stålet som bærer tyngden, forklarer han.

Forve bru ble stengt 2. oktober i fjor. Først 30. november åpnet den for biltrafikk igjen, etter omfattende oppgraderingsarbeid. Foto: Øyvind Brostrøm