Orkanger

I dag melder yr.no om sol hele dagen. Fantastisk vær generelt, i grunn. Men man merker også i dag at det er høy luftfuktighet, jeg satt mer eller mindre som klistret til setet og gassen på scooteren min da jeg kjørte til jobb i dag. 21 grader og flau vind i formiddag, 24 og svak i ettermiddag, og 26 og flau i kveld.

Torsdag meldes det om sol, 20 grader og flau vind natt og morgen, 17 på formiddagen, 23 og svak på ettermiddagen, og lettskyet og 24 på kvelden.

Fredag meldes det om lettskyet, 18 grader og vindstille natt og morgen, sol, 17 og flau vind på formiddagen, lettskyet, 21 og svak på ettermiddagen, og 22 og flau på kvelden.

Løkken Verk, Rindal, Rennebu, Lensvik, Kyrksæterøra, Krokstadøra og Børsa

På Løkken meldes det om 2 til 1 grader varmere i dag, sol til skyet, 1 til 2 grader varmere og flau vind til lett bris torsdag, og 1 til 4 grader varmere og vindstille til flau vind fredag.

I Rindal meldes det om lettskyet til sol, 2 grader varmere og flau vind i dag, 3 grader varmere til 3 kaldere og flau vind torsdag, og 4 grader varmere og flau vind fredag.

I Rennebu meldes det om 1 grad kaldere og svak vind i dag, 2 grader kaldere til 3 varmere og flau vind torsdag, og 3 grader kaldere til 5 varmere fredag.

I Lensvik meldes det om 1 til 2 grader kaldere i dag, sol til skyet og 1 grad varmere til 2 kaldere torsdag, og lettskyet, 1 til 3 grader kaldere og flau vind fredag.

På Kyrksæterøra meldes det om lettskyet til sol og 3 til 1 grader varmere i dag, sol til skyet og 3 grader varmere til 1 kaldere, og 2 grader kaldere til 3 varmere fredag.

På Krokstadøra meldes det om 1 grad varmere i dag, sol til skyet og 1 til 2 grader varmere torsdag, og lettskyet, 1 grad kaldere til 3 varmere og vindstille til flau vind fredag.

Og i Børsa meldes det om 2 grader varmere til 1 kaldere i dag, 1 grad varmere til 2 kaldere torsdag, og 2 til 1 grader kaldere og vindstille til flau vind fredag.

Musikk

I dagens Vær-Sjur skal det handle om et av mine favorittband. De har i disse dager pause på ubestemt tid, men det får så være. Vi er mange som regner med de kommer tilbake til oss om en fem – ti års tid. Vi snakker selvfølgelig om jærbuene i Kaizers Orchestra, og i dag tenkte jeg å ta for meg deres første studioalbum, «Ompa til du dør» fra 2001.

«Kontroll på kontinentet» er første spor, og tar for seg en norsk mafiaboss som finner ut at noen prøver å ta ham ned, så han forfalsker sin egen død, overhører søsteren tilstå til kisten at det var hun som hadde tysta, og brenner så ned huset hennes, enten selv, eller ved hjelp av Fader Martin. Musikkvideoen var så kul da den kom, og Kristoffer Joner spiller glimrende. «Åh, mi søster, nå vett eg kven som er tyster / Åh, mi søster, eg hørte alt du sa ved mi kiste / Fader Martin, eg syns dette begynner å lukte bensin»

«Ompa til du dør» er tittelsporet på plata, og tar for seg jeg-personen som er forbanna over at Sven Korner har drept Victoria (en kjent skikkelse i Kaizers-universet). I tredjeverset «Du har ei pipa du trur alle vil følga / men eg følger ikkje den pipå om det smalt / Me spele poker med revolver, har ingen respekt for Fredrik Meltzer / nå skal du danse til pipå vår til du blør / Du skal dansa ompa til du dør» hører vi hvordan Korner skal få betale dyrt for det han har gjort. Før har han gjort som han har ønsket og brukt folka rundt seg uten å være redd for represalier, men nå er det andre som skal bestemme over livet hans til han dør, og heller ikke da skal han slippe unna. Å danse ompa til en dør, kan tolkes til å være en omskriving av uttrykket «å danse etter en annens pipe». Linja «Ingen respekt for Fredrik Meltzer» kan tolkes til å bety at man ikke har noe respekt for sitt eget land, eller flagget (da Meltzer designet det norske flagg) og nasjonen i det hele.

«Bøn fra helvete» er en sang som handler om at Marcello Conradas (nok en figur i Kaizers-universet, kjent fra blant annet sangen «Marcellos leksjon») ble kidnappet i Asia mens han var på jordomseiling, for så å bli solgt til Henry fra gruvene på 16 som slave. Her jobber og sliter han i fire år, til han til slutt klarer å bryte seg ut og rapper med seg gull og smaragder, før han stikker hjem til sin kjære Victoria. Gruvene på 16 kan tolkes til å være Helvete, mens Henry kan være Gammel-Sjur. «Sjøl ikkje Gud kan hørra oss når me ber i frå Helvete»

«170» er en av de sangene jeg liker best fra førstealbumet, og generelt sett fra Kaizers’ mange sanger. Sangen handler om den frivillige soldaten 170 som blir sendt i krigen, han får vite at når han kommer tilbake kommer han til å være far, men han kommer ikke tilbake. Han blir sendt ut på et rekognoseringsoppdrag av en general, hvor han dør. Herr 170 kan være far til overnevnte Marcello Conradas, hvis far var en spansk korporal. Man kan også tenke seg at 170 er samme person som det synges om i sangen «Død manns tango». «170 er det klart, er det klart / 170 me vente på et svar»

«Rullett» handler om at flere mafiapersoner i Kaizers-universet sitter og spiller russisk rulett i kjelleren til Conradas. Tony Fusciante (sønn av Monsieur Clavier) spiller mandolin, men det er hans tur til å spinne magasinet, og han dør. «Og når du har tapt kan ingen hjelpa deg / Når du har tapt, då står du for deg sjøl»

«Dr. Mowinckel» tar for seg karakteren Dr. Mowinckel. Det finnes doktorer og «doktorer», og herr Mowinckel tilhører sistnevnte sort. Han sitter på en del substanser som ikke engang leger egentlig kan skrive ut, men gjør det likevel mot penger. Jeg-personen er på kjøret og er avhengig av «medisiner» for å holde spøkelser, stemmer og andre vrangforestillinger og generell paranoia på avstand. Mowinckel på sin side har full kontroll og pleier omgang med alt fra adel til narkovrak. «Han vett så godt kor du bur / Han holde seg alltid ajour / Den beste medisinen ligger på lur / Dr. Mowinckel»

«Fra sjåfør til passasjer» er et uttrykk i mafiamiljøet. Blir man degradert fra sjåfør til passasjer, vet man at ens tid snart er ute. Man blir gjerne degradert etter å ha gjort enkle tabber og flauser, og man skal være forsiktig med å gå imot familiens ve og vel. Da ender man gjerne opp med støvler av sement, for å si det slik. Sangen er en fortsettelse på historien fra «Rullett», hvor Dominique (Tonys verge) er for full til å avverge det fatale, og må nå betale. «Det var meg, Dominique, som hadde ansvar for Tony Fusciante / din bror, og min kamerat / Magasinet det spant og pistolen sa klikk / men til slutt i rullett må det bli tap»

«Resistansen» er DEN sangen jeg likte best første gang jeg hørte «Ompa til du dør», og den står fortsatt igjen som den sangen jeg oftest tar meg selv i å skråle. Jeg er så glad i den, og på mang en konsert med bandet har jeg stått som én av mange blant publikum og sunget sangen for bandet. Sangen tar for seg overnevnte Marcello og festene han har på fredager. Russisk rulett, polka på bordene og hva enn det skal være. Dette er selvfølgelig ulovlig, men det har ikke mye å si når politiet er korrupt. Alltid er det noen som går ned trappen i kjelleren, og de kommer aldri opp igjen. Disse henger det for øvrig bilder av på veggen ved trappen (som figurerer i musikkvideoen til «Kontroll på kontinentet»). «Det står et bord midt på golvet, midt på bordet / en revolver og på den står det made in Hong Kong / Halleluja»

«Dekk bord» er en seilerhistorie med Marcello Conradas i spissen. Han forlater sin kjære Victoria (som nevnt over) for å erobre havet. Mange ulike skjebner inntreffer, han blir tatt til fange i Asia (jf. «Bøn fra helvete»), og klarer til sist å rømme og kan seile hjem, hvor han så sender telegram til sin Victoria med beskjed om at hun skal dekke på bordet og gjøre ting klart, for snart kommer de fram, men han vet ingenting om hva som venter ham (jf. «Ompa til du dør»). «Ro, ro, heim til Transylvania / Gløm nå personalia og andre trivialia / Dekk bord, send et telegram til Victoria / for snart komme me fram»

«Bak et halleluja» fortsetter historien fra «Rullett» og «Fra sjåfør til passasjer». Fader Martin driver katedralen sammen med klokkeren. Folk kommer hver dag til ham for å skrifte, og her kommer de gyseligste ting frem. Han tilgir alle synder i Faderens navn med halleluja og amen, men det er ingen som vet hva som egentlig ligger bak hans halleluja. Han er nemlig korrupt og vil sannsynligvis ta heisen ned når hans tid er omme. I mens er mafiabossen den som er tjent med prestens informasjon gjennom folks skrifting. «Eg skal be for deg min sønn / for hos Han er du ennå ikkje dømt / For ingen kan sei nei til beløpet som Monsieur Clavier gav / Og bare Fader Martin vett kva som ligge bak et halleluja»

«Bris» handler om de som kom hjem fra krigen i live. Kristopher var en av dem, men han ble lam fra livet og ned, sitter i rullestol, får ingen støtte av myndigheten og blir tvunget til å klare seg selv på gaten. Der klager han og feller sine bitre tårer i brisen han får gjennom alkoholen som kompenserer for den drepende kalde brisen som puster ham i nakken. En av søstrene mine hørte linja «Eg blei tatt hånd om av ei nonne i et kloster» feil, og siden da har jeg moret meg med å synge den feil med vilje. «Eg brekte hånda av ei nonne i et kloster» er kanskje mer morbid, men synes den ellers så knallbra låta får en litt annen – og tidvis mer morsom – mening av det. «Bris gjer meg roser i kinnet, tar vekk vonde minner / Bris du har stengt oss inne / Du vinner, du vinner»

«Mr. Kaizer, hans Constance og meg» er siste låt, og en verdig avslutning på plata, samt historien – for nå. Sangen tar for seg ungdomsårene til gjengen, da det ikke var noen problemer, og alt var fryd og gammen, selv om krigen sto på. Alle var de unge og lovende, og alle festet de seg gjennom krigen. Nå når det meste har gått ad undas, er det greit å kunne mimre tilbake de gamle dager «då alt var svart kvitt, og alt mitt va ditt, og me brukte våre krefter på resistansen». «Det var vodka, kalinka, rullett & kaviar / Det var krigen sett gjennom røyk av cigar / Ja, me svingte oss i valsen, det var heile resistansen / Mr. Kaizer, hans Constanze & meg»

Det flotte med sangene på disse albumene er hvordan de forteller en historie som går over flere album.

Spillelister

Wimp

Spotify