Orkanger

I dag melder yr.no om svak vind i dag. Regn og 19 grader i ettermiddag, lettskyet og 20 i kveld.

Tirsdag meldes det om lettskyet hele dagen. 17 grader og svak vind natt og morgen, 14 og flau på formiddagen, 19 på ettermiddagen, og 21 og lett bris på kvelden.

Onsdag meldes det om skyet, 16 grader og flau vind natt og morgen, 12 på formiddagen, torden, 18 og vindstille på ettermiddagen, og lettskyet, 15 og flau vind på kvelden.

Løkken Verk, Rindal, Rennebu, Lensvik, Kyrksæterøra, Krokstadøra og Børsa

På Løkken meldes det om 1 grad varmere og lett bris i dag, 1 grad kaldere til 1 varmere og lett bris til svak vind tirsdag, og 1 grad kaldere og svak til flau vind fredag.

I Rindal meldes det om 3 til 2 grader varmere i dag, 3 til 2 grader varmere og flau til svak vind tirsdag, og 3 til 2 grader varmere og flau vind onsdag.

I Rennebu meldes det om skyet til lettskyet, 2 til 3 grader kaldere og lett bris i dag, lettskyet til skyet, 2 til 4 grader kaldere og lett bris tirsdag, og skyet til lettskyet, 3 grader kaldere til 1 varmere og lett bris til flau vind onsdag.

I Lensvik meldes det om 1 grad varmere til 1 kaldere og laber til lett bris i dag, 1 grad varmere og vindstille til lett bris tirsdag, og skyet til lettskyet, 1 grad kaldere til 3 varmere og flau vind onsdag.

På Kyrksæterøra meldes det om skyet til sol, 4 til 1 grader varmere og lett bris i dag, skyet til lettskyet, 1 til 3 grader varmere og svak til flau vind tirsdag, og skyet til torden og 3 til 1 grader varmere onsdag.

På Krokstadøra meldes det om 1 grad varmere til 1 kaldere og lett bris i dag, skyet til lettskyet, 1 grad kaldere til 1 varmere og lett bris til flau vind tirsdag, og skyet, 1 grad kaldere til 1 varmere og flau vind onsdag.

Og i Børsa meldes det om 1 grad varmere og lett bris i dag, 1 til 2 grader varmere og lett bris til svak vind tirsdag, og skyet til lettskyet, 1 grad varmere til 1 kaldere og svak til flau vind onsdag.

Musikk

I dagens Vær-Sjur skal det handle om hard rock, glam og puddelrock. Generelt gjenkjent ved langt hår, åpne skjortebryst og herlige gitarriff og -soloer. Fra Europe til Warrant, nu kjör vi, og ikke i alfabetisk rekkefølge.

Først ut er amerikanske Ratt med godlåta «Lay It Down» fra albumet «Invasion of Your Privacy» fra 1985. Sangen handler ganske enkelt om det å ha seg med damer, intet mer, intet mindre. Vokalist og grunnlegger av bandet, Stephen Pearcy har på en «Unplugged»-versjon av sangen uttalt disse ord: «It’s about fuckin’, sorry kids if you thought it was anything else.», og enklere kan det vel ikke gjøres.

Så har vi Poison (også de fra USA) med «Every Rose Has Its Thorn» fra albumet «Open Up and Say… Aah!» fra 1988. Sangen ble skrevet av vokalist Bret Michaels etter bruddet med ekskjæresten Tracy Lewis. Etter å ha spilt på en bar i Dallas, Texas, ringte han henne i LA og hørte en mannsstemme i bakgrunnen. Neste dag tok han med seg gitaren til en vaskeautomat og skrev sangen der. Metaforen med rosen og tornen, er det at karrieren hans er rosen, og tornen var det faktum at det kostet ham forholdet og Tracy.

Deretter følger skotske Nazareth med sitt klassiske cover av «Love Hurts» fra albumet «Hair of the Dog» fra 1975. Sangen er opprinnelig gjort av The Everly Brothers, og også Roy Orbison gjorde et cover av den i sin tid, men jeg syntes Nazareths versjon er den klart beste. Sangen beskriver virkelig hvordan kjærlighet er, uansett hvor godt det kan være, så er det også jævlig smertefullt og vondt. Linja «Love is like a flame / It burns you when it’s hot» er egentlig «Love is like a stove / It burns you when it’s hot», men ble endret i Nazareths versjon.

Svenske Europe med «The Final Countdown» fra albumet med samme navn fra 1986, hører også hjemme her. Sangen som er blitt spilt så mange nyttårsaftener de siste 28 åra, er en skikkelig slager fra 80-tallet, som også har blitt brukt til alt mulig annet. Fra å introdusere Sabaton til Blackburn Rovers, og i filmer, serier, reklamer og hva enn. Kanskje spesielt på grunn av det svært gjenkjennelige synth-riffet, men også gitarsoloen skal ha sin del av kaka. Sangen ble opprinnelig skrevet for å være åpningsnummeret på en konsert, men den ble fort så mye, mye mer. Sangen kan tolkes til å handle om menneskenes siste tid på jorda, før de må dra sin vei når sola slukker.

Det samme kan vi si om tyske Scorpions med «Winds of Change» fra albumet «Crazy World» fra 1990, plystrelåta over alle plystrelåter fra de siste 30 åra. Sangen eksisterer morsomt nok også som en russisk («Ветер перемен» («Veter Peremen»)) versjon og en spansk versjon («Vientos de Cambio»), også innspilt av Scorpions, og Mikhail Gorbachev fikk gullplata av den russiske versjonen av bandet i 1991. Teksten referer til glasnost i Sovjet og slutten av den kalde krigen, og snakker om håp når anspente forhold dukket opp rundt kommunismens fall i østblokklandene i 1989.

Amerikanske Warrant og deres «Cherry Pie» fra albumet med samme navn fra 1990 er en annen godlåt som hører med på denne lista. Sangen skulle egentlig ikke være med på albumet, men plateselskapet presset på for å få med en sang i samme stil som «Love in an Elevator», så bandet laget den i løpet av noen dager. Sangen inneholder mange metaforer til seksuelt samkvem, men siden alle har dobbel mening, kunne ingen si at sangen handler om det den handler om, i stedet for kirsebærpai, og slik fikk sangen spilletid på radio og TV. Sangen handler hovedsakelig om en mann som skryter av sine seksuelle eskapader. Tittelen kan referere til å ta noens møydom.

Så følger Journey (også de amerikanske) med «Don’t Stop Believin’» fra albumet «Escape» fra 1981, en sang de aller fleste kjenner igjen, det være seg fra dansegulv og fest, eller populærkultur og media. Eller bare fordi det er en god låt. Sangen har blitt beskrevet som den perfekte rockelåt, men så langt vil ikke jeg gå. Den er bra, det er greit, men den er langt fra perfekt. En perfekt låt går du ikke lei etter noen omganger for mye på platespilleren, eller alt for mange folk har slaktet den under karaoke. Likevel har den funnet sin vei til musikkspill, filmer og TV-serier, samt som tema for flere idrettslag innen forskjellige grener. Sangen kan tolkes til å handle om menneskets søken etter kjærlighet, og frykten for ensomhet.

Helt til slutt har vi Kansas (som – big shock – også er amerikanske), og de har flere låter å velge mellom, men jeg har gått for «Carry on Wayward Son» fra albumet «Leftoverture» fra 1976, vil ikke bli helt ballade og sipp på slutten heller. Sangen kan sies å handle om søket etter religion, eller i alle fall noe spirituelt, og den ble skrevet av gitarist Kerry Livgren, som noen år senere ble en evangelisk kristen.

Spillelister

Wimp

Spotify