Blir gjort bedre av at når man prøver å sove igjen, kommer den alt for gjenkjennelige smerten i tinningene, sammen med flimmer for øya, og vips ... Migrene fra helvete. Fantastisk, spesielt når jobben innebærer å glo på en skjerm og skrive i vei om alt og ingenting, samt musikk. Vil på forhand advare i fall ting blir usammenhengende og det virker som om jeg skriver i tunger. Det er bare hodet mitt (eller deres eget) som tuller med dere.

Orkanger

I dag melder yr.no om lettskyet, 5 grader og laber bris i formiddag, skyet, 7 grader og svak vind i ettermiddag, og 4 grader og flau vind i kveld.

Torsdag meldes det om lettskyet og flau vind hele dagen. 4 grader natt og morgen, 0 på formiddagen, 5 på ettermiddagen, og 3 på kvelden.

Fredag meldes det om skyet hele dagen. 2 grader og flau vind natt og morgen, 0 og svak på formiddagen, 4 og flau på ettermiddagen, og lett bris på kvelden.

Løkken Verk, Rindal, Rennebu, Lensvik, Kyrksæterøra, Krokstadøra og Børsa

På Løkken meldes det om 1 grad varmere til 1 grad kaldere og laber til frisk bris i dag, 2 grader varmere til 1 grad kaldere og frisk til laber bris torsdag, og 2 grader varmere til 1 grad kaldere og frisk til lett bris fredag.

I Rindal meldes det om 2 grader kaldere og flau vind i dag, 3 til 1 grader kaldere torsdag, og 1 grad kaldere til 1 grad varmere og svak vind til vindstille fredag.

I Rennebu meldes det om 2 til 4 grader kaldere og laber til frisk bris i dag, 3 til 1 grader kaldere og liten kuling til frisk bris torsdag, og 1 grad varmere til 4 grader kaldere og frisk til laber bris fredag.

I Lensvik meldes det om 1 grad kaldere og lett bris til vindstille i dag, 2 til 1 grader kaldere torsdag, og 1 til 2 grader kaldere og flau til svak vind fredag.

På Kyrksæterøra meldes det om 1 grad varmere i dag, 1 grad kaldere til 2 grader varmere og lett bris til vindstille torsdag, og 2 grader varmere fredag.

På Krokstadøra meldes det om 1 grad varmere og laber til lett bris i dag, 2 til 1 grader varmere og lett bris til svak vind torsdag, og 2 grader varmere og laber bris til svak vind fredag.

Og i Børsa meldes det om 1 grad kaldere til 2 grader varmere og laber til frisk bris i dag, 1 til 3 grader varmere og lett til laber bris torsdag, og 2 til 1 grader varmere og frisk bris til svak vind fredag.

Musikk

I dagens Vær-Sjur skal det handle om mitt favorittband, et band jeg har skrevet om før (så klart), og da skrev jeg rundt regnet 2 spaltemeter om noen sanger. Jeg skal prøve å begrense meg litt i dag, men lett blir det ikke. Jeg kom nemlig frem til at jeg har 4 A4-ark fylt til randen med sanger av dette bandet som jeg liker. I dag skal jeg ta for meg flere favoritter av The Beatles.

«Hey Jude» er første singel fra bandets eget plateselskap, Apple Records (for øvrig det eneste selskapet med Apple i navnet jeg liker, de som lager leketøysmaskiner kan gå og ta seg en bolle), utgitt i 1968. Den havnet på samlealbumet «The Beatles Again», også kjent som «Hey Jude», fra 1970, sammen med andre singler og b-sider som ikke kom med på studioalbumene. Sangen het egentlig «Hey Jules», siden sangen var skrevet av McCartney for å trøste Lennons fem år gamle sønn, Julian, da foreldrene ble skilt. Forandringen til «Jude» ble gjort grunnet McCartneys kjærlighet for show tunes, «Jud» er en karakter i musikalen «Oklahoma». McCartney tenkte en del på Lennons ekskone, Cynthia, og Julian, og hvordan de hadde det midt oppe i alt dette, og på vei ut til Lennons hjem i Surrey, kom han opp med linja «Don’t make it bad, take a sad song and make it better» mens han tenkte på hvordan han kunne trøste gutten.

«Dig a Pony» er en sang fra albumet «Let It Be» fra 1970, og var en av sangene som ble tatt opp på den berømte konserten de spilte på taket til Apple Records i London i 1969, deres siste konsert sammen. Det var også deres første konsert siden de sluttet å turnere i 1965. I følge Lennon handler ikke sangen om noe som helst. Det er bare nonsens han fant på mens han holdt på. Opprinnelig ville han at sangen skulle hete «Con a Lowry», men McCartney endret det fordi det ikke klang bra når man sang. Det burde helst være d-er og p-er. Sangen ble også opprinnelig skrevet som to sanger. «Dig a Pony» og «All I Want Is You». På første utgave av vinylen, står den fulle sangen med det siste navnet.

«I Me Mine» er også en sang fra «Let It Be». Den er skrevet og sunget av George Harrison. Det er også tittelen på selvbiografien hans. Sangen kan spores tilbake til da de holdt på med «Get Back» og «Let It Be», og det var den siste nye sangen de spilte inn før de splittet. I følge Harrison selv, handler sangen om egoet, det eksterne problemet. Sangen går for øvrig i 3/4 takt, i motsetning til de fleste sangene de spilte inn som går i 4/4. Det blir som en herlig blanding av vals og rock, og Lennon og Yoko Ono danset faktisk vals til denne da de gjorde opptakene til første versjon av filmen «Let It Be».

«Cry Baby Cry» er en sang fra deres niende studioalbum, det selvtitulerte «The Beatles», også kjent som «White Album», fra 1968. Sangen ble skrevet av Lennon, som selv påsto at han fikk ordene fra en reklame han hadde sett, og het egentlig «Cry Baby Cry, Make Your Mother Buy». Sangen ble for øvrig påbegynt da de oppholdt seg i Rishikesh i India, hos Maharishi Mahesh Yogi. Sangens tekst er inspirert av barnerim – da spesielt «Sing a song of sixpence» og «Cry baby cry, stick a finger in your eye … etc» – og sanger som Donovan skrev, siden sangene hans var som eventyr.

«Because» er en sang fra albumet «Abbey Road» fra 1969. Sangen er inspirert av Beethovens «Moonlight Sonata», som han fikk Ono til å spille for seg baklengs, og har en distinktiv elektrisk cembalo-lyd. Dette var for øvrig første sang hvor en Moog-synthesizer ble tatt i bruk på en innspilling. Harrison fikk den laget spesielt for denne sangen, og måtte bruke litt tid på å finne ut hvordan i all verden han skulle bruke den.

«Octopus’ Garden» er også å finne på «Abbey Road», og er en karakteristisk Ringo-låt. En av de to han skrev for bandet. Den kom til da han var på en båttur med familien i Sardinia i 1968. Båtens kaptein tilbød ham en blekksprut-lunch, men han avslo. Da begynte kapteinen å fortelle ham alt han kunne om blekkspruter, og hvordan de dro rundt på havbunnen og lette etter glinsende ting og steiner som de kunne bruke til å lage og pynte hagene sine med. Med den informasjonen innabords, skrev Ringo sangen, med hjelp fra Harrison for å fikse på akkordene. Han laget selv undervannslydene ved å blåse bobler i et glass med vann. Det er også han som hovedsakelig synger sangen, slik han også gjorde på «Yellow Submarine» og «Act Naturally».

«I Want You (She’s So Heavy)» er siste sang fra «Abbey Road» jeg tar for meg i dag, sangen er et resultat av to uferdige sanger som ble vevd sammen, og er den lengste sangen de gjorde, med unntak av «Revolution #9». Lennon skrev den om Ono mens han eksperimenterte med tungrock, så sangen har lite tekst og mye tung instrumentbruk, da spesielt lange strekk med repeterende akkorder. Sangen er basert på Mel Tormes «Coming Home Baby», og er sunget monofonisk, slik at instrumentene følger sangerens melodi før det hele ender med orkesterarrangement, som i Wagners «Entry of the Gods into Valhalla» fra «Das Rheingold». Også her spiller Harrison på en Moog-synthesizer. Teorien bak hvorfor sangen stopper så plutselig er fordi den er siste spor på side A av plata,

«Back in the U.S.S.R.» er siste sang jeg tar for meg fra «The Beatles» (både albumet og bandet) for i dag. Sangens historie starter i tidligere nevnte Rishikesh. Der var også Mike Love fra Beach Boys, som fortalte at McCartney en dag hadde kommet ned til frokostbordet han satt ved en morgen og begynt å klimpre og synge versene til «Back in the U.S.S.R.», hvorpå Love sa at han burde snakke om damene fra Russland, Ukraina, Georgia og slike ting, noe McCartney også gjorde. Han brukte noen av Beach Boys’ elementer i sangen sin, og i stedet for «California Girls», fikk vi «Moscow Girls», samt den distinkte Beach Boys-ooh-ingen i bakgrunnen. Sangen er også inspirert av Chuck Berrys «Back in the U.S.A.», som også Beach Boys var inspirert. Det var litt hektisk under innspillingene av sangen, så da de skulle spille den inn, hadde Ringo midlertidig forlatt bandet, så McCartney spilte selv trommene. Sangen var kontroversiell i USA, da den kom ut under Vietnamkrigen og den kalde krigen, men i Russland og resten av Sovjetlandene var den elsket.