Onsdag kom nyheten om at Amfi-eierne er i ferd med å kjøpe Oti-sentret.

Senteret har vært til salgs en stund, og det har lenge vært kjent at det har vært forhandlinger med en stor kjøpesenteraktør.

Men de færreste har tenkt at det kunne dreie seg om Amfi.

Det beste

– Jeg fikk vite det den 9. desember, og min første reaksjon var: HÆ? forteller senterleder ved Oti, Roy Johansen.

– Jeg måtte gå en runde med meg selv. Men det var fort gjort. Jeg brukte bare to, tre minutter, og da tenkte jeg: Steike ta, dette er det beste som kunne skjedd, sier den frittalende senterlederen.

Best på hjem

– Hva er det som gjør dette så bra?

– Fordi dette vil være med på å gjøre Orkdal som regionsenter enda mer attraktivt. Med samme eier som Amfi skal vi sammen bruke kreftene til glede for kundene som vi lever av. Oti som lillebror trenger ikke lenger bruke masse krefter på kampen mot en storebror. Oti-sentret har vært skadelidende i denne kampen ved at vi har mistet en del butikker til Amfi. Nå kan vi heller konsentrere oss om å spisse Oti-sentrets profil, sier Johansen og viser til Lars Løseths uttalelser om at Oti skal preges av hjem & interiør, med Skeidar som det store lokomotivet. Men det skal også være butikker innenfor andre varegrupper, slik det er i dag.

Sjokk

Onsdag ettermiddag var butikklederne ved Oti innkalt til møte for å få den samme informasjonen som formannskapet nettopp hadde fått.

I løpet av den knappe tida som gikk mellom de to møtene, kom nyheten ut på avisa-st.no, og det spredde seg fort hva som hadde skjedd.

– De ansatte hadde lest saken på STs nettside, og reaksjonene var litt sjokkarta. Men det snudde fullstendig i løpet av møtet takket være ryddig og tydelig informasjon fra dagens Oti-eiere og fra Lars Løseth, sier Johansen som har et svært positivt inntrykk av Løseth:

– Jeg blir supermotivert av å snakke med ham, og han fikk applaus da han forlot møtet.

Beholder navnet?

– Hva vil skje med Oti-navnet?

– Lars Løseth tok opp dette i møtet med butikklederne. Han fortalte en historie om et navnebytte som ikke ble noen suksess, og han slo fast at følgende må være på plass dersom senteret skal bytte navn:

* Senterledelsen må ønske et bytte.

* Et flertall av leietakerne må ønske et bytte.

* Eierne må ønske et bytte.

Løseth sa at om dette er på plass, så blir det navnebytte, hvorpå han sa videre: «Så jeg trenger egentlig ikke si mer om det,» forteller Johansen.

Skeidar

En annen nyhet som ble sluppet onsdag, var at Skeidar skal få plass inne i dagens senter, i stedet for i et nytt tilbygg.

Det fører til at Oti-sentret vil være så å si fullt når Skeidar åpner dørene.

Det vil skje raskere enn tidligere antatt. Nå jobber man etter en plan om Skeidar-åpning tredje juledag. Interiørgiganten skal ha lokale i andre etasje og vil legge beslag på over 3000 kvadratmeter, samt lager.

Skryter av On

– Vi har allerede startet arbeidet med å omrokere på butikker for å få dette til. Rett etter møtet med butikklederne onsdag, dro vi til On arkitekter for å igangsette handlingsplan. For oss er det en suksessfaktor å samarbeide med dem, fordi de er lokale og kompetente. Dermed kommer vi veldig raskt i gang når det trengs, sier Johansen som har dette å si om sin egen rolle under ny eier:

– Dette er den beste nyheten jeg har fått etter at jeg begynte her, og jeg er topp motivert for å fortsette.