Handelsstanden på Fannrem har fryktet stenging av Forve bru i sommer. Nå kan de slappe av.

I hele vinter og vår har Statens vegvesen signalisert en tydelig ambisjon om at restarbeidet på Forve bru skulle gjøres ferdig nå i vår. Etter at oppgraderingsarbeidet på brua ble avsluttet før jul i fjor, gjensto å legge ny membran og asfaltering av brua nå i vår. Vinterens trafikk har imidlertid forverret skadene på brua, og det har derfor blitt en mer krevende jobb å ferdigstille brua. Statens vegvesen har sammen med entreprenøren tatt ut materialprøver av brudekket for å finne årsak til skadeutviklinga. Dermed går klokka med hensyn til å få ferdigstil brua nå i sommer.

- Materialprøvene er sendt inn til analyse hos Sintef. Dette er gjort for å sikre at vi treffer med riktig tiltak. Gjør vi feil og velger feil tiltak, risikerer vi å redusere bæreevnen på brua. Reduseres bæreevnen for mye, riskikerer vi å måtte redusere tillatt akseltrykk på brua. Først når alle prøvesvarene foreligger, kan vi gjøre beregninger av bæreevne ut fra de ulike utbedringsalternativene. Dette er tildels komplisert arbeid, som vil ta noe tid, opplyser byggeleder i Statens vegvesen, Andreas Enger.

Påviker bæreevnen

- Hvilke faktorer rundt restarbeidet er det som kan påvirke bæreevnen på brua?

- I og med at en god del armeringsjern er eksponert på brua, må det legges ny betong over. Jo mer betong som legges på brua, jo mer øker egenvekten på brua, noe som igjen påvirker bæreevnen og fastsetting av akseltrykk. Dette må vi finne ut av før vi setter i gang arbeidet, slik at vi unngår å gjøre feil.

Konsekvensen av dette blir at arbeidet med brua ikke vil bli gjennomført nå i sommer.

- Vi hadde et ønske og en ambisjon om å få ferdigstilt brua nå til sommerferien, men det rekker vi ikke. Derfor blir det nok ikke oppstart før til høsten, sier Enger som ikke kan si noe om hvordan trafikken vil bli avviklet når arbeidet kommer endelig kommer i gang.

- I og med at vi fortsatt ikke vet nøyaktig hvilke tiltak vi skal benytte, så vet vi heller ikke hvordan vi skal løse det med trafikkavviklinga. Men det vil selsvagt være et mål å sørge for best mylig trafikkflyt.

- Er det problematisk at armeringsjernet blir liggende eksponert til over sommeren?

- Nei, situasjonen med rust vil ikke forverres over sommeren. Men betongskadene vil nok bli noe større, uten at det vil bety så mye, opplyser Enger.

Gladnyhet

Innehaver av Best-stasjonen på Fannrem, Bjørn Asbøll, er glad for at det ikke blir arbeid på brua med fare for stenging nå i sommer.

- Dette var en gladnyhet. Da brua ble stengt før jul, opplevde vi en halvering av omsetninga og milliontap. Ferietrafikken er utrolig viktig for oss, da den utgjør en stor del av årsomsetninga. Hadde vi fått halvert omsetninga av ferietrafikken på grunn av stenging nå i sommer, så kunne det blitt kritisk for oss, sier Asbøll når ST bringer ham nyheten om at det ikke blir arbeid på brua nå i sommer.

Ettervirkninger

- Hvor kritisk kunne det ha blitt?

- Vi sliter fortsatt med ettervirkninger av brustenginga i fjor, og det er ting som tyder på at handlemønsteret hos en del kunder endret seg som følge av den lange stengeperioden. Håpet er å få snudd dette tilbake nå i sommer. Ei ny stenging nå, ville derfor fort blitt svært dramatisk for oss, sier Asbøll og uttrykker lettelse over at han nå endelig slipper å gruble mer på turnuslister og omsetning nå i sommer.

Hipp som happ

Coop Extra på Fannrem opplevde en omsetningssvikt på rundt 1,5 kroner bare i oktober som følge av brustenginga i fjor. Om restarbeidet på brua gjennomføres nå i sommer eller til høsten, har ifølge butikksjef Stein Håvard Bakke ikke så mye å si for butikken.

- Vi merker ikke ferietrafikken på samme måte som en bensinstasjon. Derfor har det ikke noe å si for oss når arbeidet utføres. Det som imidlertid er viktig for oss, er at man i så stor grad som mulig unngår stenging av brua når en først kommer i gang, sier Bakke.