Orkanger

I dag melder yr.no om skyet hele dagen. 3 grader og svak vind i formiddag, 5 og flau i ettermiddag, og 4 og svak i kveld.

Tirsdag meldes det om flau vind hele dagen. Skyet og 2 grader natt og morgen, lettskyet på formiddagen, 3 grader på ettermiddagen, og klart og 1 grad på kvelden.

Onsdag meldes det om lettskyet, 1 kuldegrad og flau vind natt og morgen, skyet og 2 kuldegrader på formiddagen, 3 grader og svak vind på ettermiddagen, og lettskyet og 2 grader på kvelden.

Løkken Verk, Rindal, Rennebu, Lensvik, Kyrksæterøra, Krokstadøra og Børsa

På Løkken meldes det om 1 grad kaldere og frisk til laber bris i dag, 1 grad kaldere og laber bris til flau vind tirsdag, og sne på ettermiddagen, 2 grader varmere til 3 grader kaldere og vindstille til laber bris onsdag.

I Rindal meldes det om 2 til 3 grader kaldere og svak vind til vindstille i dag, 4 til 2 grader kaldere tirsdag, og sne på ettermiddagen, 3 til 1 grader kaldere og lett bris til vindstille onsdag.

I Rennebu meldes det om 2 til 3 grader kaldere og frisk til laber bris i dag, 2 til 3 grader kaldere og frisk til laber bris tirsdag, og 1 til 5 grader kaldere og laber bris til svak vind onsdag.

I Lensvik meldes det om 1 grad kaldere i dag, 1 til 2 grader kaldere tirsdag, og 1 grad kaldere til 2 grader varmere og laber bris til vindstille onsdag.

På Kyrksæterøra meldes det om 1 grad kaldere og lett bris til svak vind i dag, 1 grad varmere og lett bris til flau vind tirsdag, og sne på ettermiddagen, 2 grader varmere til 1 grad kaldere og lett til frisk bris onsdag.

På Krokstadøra meldes det om svak vind til lett bris i dag, 1 grad varmere og lett bris til svak vind tirsdag, og sne på ettermiddagen, 2 grader varmere til 1 grad kaldere og laber til lett bris onsdag.

Og i Børsa meldes det om 2 til 3 grader varmere og laber til lett bris i dag, 2 til 1 grader varmere og laber til lett bris tirsdag, og 3 grader varmere og lett bris til svak vind onsdag.

Musikk

I dagens Vær-Sjur skal det handle om et britisk band som mot slutten av sekstitallet titulerte seg selv som «The World’s Greatest Rock & Roll Band», og ikke uten grunn. Faktisk er det så god en grunn at denne ukens Vær-Sjur er dedisert til bandet, på samme måte som jeg gjorde med Bob Dylan i 2013. Gruppa ble dannet i 1962 av Mick Jagger, Keith Richards og Brian Jones, og var i begynnelsen sterkt inspirert av amerikansk rhythm & blues. Navnet tok de fra en strofe i sangen «Mannish Boy» av Muddy Waters (og altså ikke fra en Dylan-sang som mange uinnvidde tror). Gruppas manager skjønte tidlig at det ikke nyttet å kopiere The Beatles, men at de heller skulle være en rufsete motpol. Bandet har turnert så å si siden de startet, og holder fortsatt på, og personlig håper jeg å få se dem i Granåsen i løpet av året eller neste år. Denne uken er dedisert The Rolling Stones.

«Little Red Rooster» er en blues-standard skrevet av Willie Dixon. Stones hørte den først fra opptakene til Howlin’ Wolf og Sam Cooke. Da de spilte i Chicago, sendte de ut en bil for å plukke opp Howlin’ Wolf, etter at de fant ut at han ikke var blitt invitert til showet. Da han kom inn døra til konserten, lyste lysoperatøren på ham og publikum ble ville. Stones slapp singelen i november 1964, og den er også å finne på 1965-albumet «The Rolling Stones, Now!». Sangen ble bannlyst i USA på grunn av seksuelt innhold, til tross for at det tydeligvis gikk helt greit for Cooke da han slapp sin versjon.

«(I Can’t Get No) Satisfaction» er en sang fra den amerikanske versjonen av albumet «Out of Our Heads» fra 1965, og var deres første virkelig store hit, og regnes som en av de aller beste rockesangene som er innspilt noen sinne. Gitarriffet kom til Richards i søvne etter at de hadde spilt en konsert i Florida, som ble avbrutt etter bare fire sanger på grunn av at fansen kom i klammeri med politiet. Richards våknet midt på natten, tok frem den portable opptakeren og spilte det inn før han sovnet igjen. Han tok med opptaket til studioet senere i uken, og det inneholdt riffet og Richards’ snorking. Sangen ble sluppet en måned etterpå. Sangen er en av de første sangen med fuzzgitar og distortion.

«Paint It Black» er en av de sangene jeg virkelig liker. Uavhengig av artist og sjanger. Den er så rå og primal, kreftene og energien bare skriker mot deg. Og Stones viser her at de allerede tidlig på 60-tallet kunne ri og temme de kreftene. Sangen er skrevet fra synspunktet til en deprimert person som bare vil at alt skal bli svart for å passe stemningen sin. Sangen ble egentlig skrevet som en mye saktere soul-sang, men Bill Wyman begynte å leke rundt med den på orgelet på en øving en dag, og trommeslager Charlie Watts og co-manager Eric Easton (som hadde vært organist en gang i tiden) ble med og improviserte i vei, og den nye og raskere rytmen ble brukt i stedet for originalen, for å kontre den morbide teksten. Sangen er å finne på den amerikanske versjonen av albumet «Aftermath» fra 1966.

«Honky Tonk Women» er en hitsang fra 1969, som bare ble utgitt som singel og kun er å finne på samlealbum og livealbum, deriblant «Through the Past, Darkly (Big Hits Vol. 2)» fra 1969 og «Get Yer Ya-Ya’s Out! The Rolling Stones in Concert» fra 1970. Sangen handler om en prostituert, og er som mange andre av sangene deres, svært tankevekkende, men akkurat subtil nok til ikke å bli bannlyst fra radio. Som for eksempel linja «She blew my nose and then she blew my mind», som både impliserer kokain og sex, men som ikke ga BBC noen spesifikk grunn til å bannlyse den.

«Ruby Tuesday» er en sang fra den amerikanske versjonen av albumet «Between the Buttons» fra 1967. Sangen er også en av få sanger hvor blokkfløyte faktisk høres bra ut, og det er vanskelig nok i seg selv. Jeg vet personlig ikke om noe annet instrument som lager så forferdelig lyd om du ikke er svært flink til å traktere det. Tankene mine går tilbake til årene på barneskolen, og det går kaldt nedover ryggen på meg, mens jeg kjenner hodepina lure i tinningen. I følge et intervju Keith Richards gjorde med Rolling Stone i 1971, handler sangen om en groupie han kjente, og også om kjæresten hans på den tiden, Linda Keith, som hadde forlatt ham til fordel for Jimi Hendrix og narkotika. Han prøvde å få henne tilbake, og endte opp med å dra hjem til foreldrene hennes for å fortelle dem at hun var på vei ned en mørk vei. Lindas far dro til New York og hentet henne hjem, og gav henne husarrest signert retten. Linda så på det som et svik fra Keiths side, og de snakket ikke sammen på mange år etterpå.

«Jumpin’ Jack Flash» er litt i samme båt noen av låtene jeg tar for meg i dag. Den er fra tidlig i karrieren deres, og ikke å finne på noe spesifikt studioalbum, kun som singel og på samle- og livealbum. Sangen ble sluppet som singel i 1968, med «Child of the Moon» som b-side, og blir sett på av noen som deres retur til blues, etter de psykedelisk-inspirerte albumene «Aftermath», «Between the Buttons», «Flowers» og «Their Satanic Majesties Request». I 1995 sa Jagger i et intervju med Rolling Stone (magasinet), at sangen kom ut fra all syren på «Satanic Majesties», og handler om å ha det jævlig og komme seg ut av det. Enkelt og greit, en metafor for å slutte med syren og all djevelskapen som fulgte med det.

«Sympathy for the Devil» er en sang fra albumet «Beggars Banquet» fra 1968. Sangen het egentlig «The Devil is My Name» og er sunget som en førstepersons-fortelling fra Lucifers synspunkt. Sangene var med på å gi dem et skremmende, rufsete bad boy-image, i motsetning til de rene og pene gutta i The Beatles, og var god PR for bandet. Teksten er inspirert av boka «The Master and Margarita» av Mikhail Bulgakov. I boka er Djevelen en sofistikert mann med rikdom og smak. I følge Jagger handler sangen om menneskets mørke sider, og ikke en feiring av Satan eller oppfordring til satanisme.

«Stray Cat Blues» er også å finne på «Beggars Banquet».  Sangen er fortalt fra perspektivet til en mann som lyster etter å ha seg med en femten år gammel groupie, og resonerer seg frem til at «It’s no hanging matter / It’s no capital crime», med andre ord … Det er egentlig ikke noe galt med det, det er ikke verdt å henge noen over.. Sangen handler generelt om sex med mindreårige, og den avslappede holdningen mot sex i det hele tatt.

Spillelister

Wimp

Spotify